I Sverige finns det inga förarlösa tåg, men i andra länder runt om i världen har förarlösa tåg blivit det nya normala. I den här artikeln pratar vi mer om den teknik som tillämpas när man snackar om förarlösa tåg.
Läs mer: Så fungerar det med kollektivtrafik
3 tekniker för förarlösa tåg
- Grade-of-Automation 4 (GoA4). I det här systemet finns det inga förare alls. Allt styrs från en huvudcentral. Dörrar som öppnas och stängs, identifiering av hinder, fartökning och inbromsningar. Precis allt är automatiserat. Denna lösning finns bland annat i Köpenhamn, Sydney och Barcelona.
- Grade-of-Automation 3 (GoA3). Ingen förare behövs, men en medarbetare från tågbolaget finns alltid i tåget.
- Grade-of-Automation 2 (GoA2). Föraren kör inte tåget, utan ansvarar bara för andra saker såsom nödinbromsning och stängning av dörrarna. Denna lösning finns bland annat i London.
Läs mer: Graffitti: Vad är det och vad kostar det samhället?