Laddar

Varning: Så undviker du bostadsbluffen

Han trodde att det var en gratis uthyrningssajt – men sedan kom fakturan på tusentals kronor. Nu vill Jamal varna andra för bluffsajterna och dess metoder.

delningar

Det är till Hem & Hyra som Jamal har berättat om den bostadsbluff han råkade ut för. Han var en av många som trodde att de skulle vara gratis när han fyllde i sitt namn på bostadssajten. Men snart kom fakturan på 495 kronor hem i brevlådan.

– Jag skrev att jag inte hade köpt tjänsten och inte ville betala, men fick inget svar, säger han till Hem & hyra.

Men summan ökade med påminnelseavgifter, inkasso och kronofogdens avgift. Han försökte bestrida kravet, men lyckades inte. Till slut skulle han betala 2 000 kronor.

– Jag känner många som bara betalar och tiger, men jag tycker att man ska protestera och anmäla till polisen och konsumentverket. Deras mål är att lura människor, inte att förmedla lägenheter.

Enligt Hem & Hyras granskning kring de attraktiva bostadserbjudandena på sajterna är många rena påhitt. Det finns flera uthyrningssajter som utger sig för att vara gratis och lockar med att underlätta ditt bostadssökande – men sedan luras du in i avtal då sajterna är väldigt otydliga med vad deras tjänst kostar. Du kan råka ut för fakturor trots att det kanske stod ”Gratis” eller ”Endast 39 kronor” på sajten du var inne på.

Många av sajterna använder sig av annonser från andra hyresvärdar och bostadsförmedlingar, från Blocket och andra sajter, och blandar upp dem med egna andrahandsannonser – och även påhittade annonser.

Konsumentverket får ofta in anmälningar från folk som känner sig lurade in i olika abonnemangsfällor. Även problemen med mellanmän har ökat. Personer som utger sig för att vara mäklare eller förmedlare och erbjuder hjälp med att till exempel fixa bostäder, eller lån.

– I marknadsföringen kan de lova mycket, men villkoren är mycket oklara och om något händer tar de inget ansvar, säger Daniel Gustavsson, jurist på Konsumentverket.

Då det inte är olagligt att ta betalt för dåliga tjänster är det svårt att komma åt dessa sajter och förmedlare. Ytterligare ett problem är att sajterna ofta försvinner lika snabbt som de dykt upp. Hem & hyra beskriver hur flera av sajterna de granskat har försvunnit, och nya liknande sajter dykt upp i dess ställe.

Polisen menar dock att man ändå ska anmäla händelserna.

– Det ska man alltid göra. Annars vet vi inte om det här. Får vi in hundratals anmälningar så ser vi att det är ett problem och kan göra något, säger förundersökningsledare Jan Olsson till Hem & hyra.

Även om polis och konsumentverket inte kan göra särskilt mycket så finns det saker du kan göra själv för att undvika bostadsbluffarna. Innan du skriver upp dina uppgifter, se till att söka information om hemsidan och ta reda på om andra konsumenter har varnat för sidan. Titta även om det finns kontaktuppgifter och organisationsnummer. Är det riktiga uppgifter?

Läs noga vad det står i villkoren för köp/abonnemang och vad det står om uppsägning och ångerrätt. Är det svårt att hitta detta bör du vara tveksam.

Har du bestämt dig för att köpa något: ta skärmdumpar på all information och välj faktura om möjligt. Om något känns fel: Anmäl till din bank att du inte godkänner fler transaktioner från kortet, anmäl till polisen, och bestrid fakturan.

 

Relaterade artiklar