Laddar

TV: Så lär du dig att göra chins och pull-ups

Emelie Elmes visar dig knepen för att lyckas.

delningar

Chins och pull-ups, vem vill inte behärska dessa övningar? Det är tuffa övningar och det krävs en hel del för att kunna dra sin egna kroppsvikt upp men känslan när det går gör att det är värt besväret.

Behärskar du inte att göra en repetition så kan det vara svårt att veta vart du ska börja. Det finns några tips på vägen men först ska jag reda ut ett par begrepp. Den excentriska fasen är delen när du bromsar/håller emot. Alltså när du är på väg ner. Att träna denna fas kommer att göra dig starkare i den koncentriska fasen. Den koncentriska fasen blir då vägen upp.

Skillnaden mellan chins och pull-ups har diskuterats vilt och mycket och det verkar vara olika benämning i olika skolor. För mig är chins när du drar upp kroppen med handflatorna bort från dig och pull-ups med handflatorna mot dig.

Här kommer några steg till din väg att göra din första repetition. Låt det ta tid, lägg till steg ett i din träning och gå vidare när du är redo.

Börja med att bara hänga.

Fortsätt med att hänga och dra upp skuldrorna.

Träna i den excentriska fasen. Detta gör du genom att exempelvis hoppa upp från en bänk och hålla emot på vägen ner. Låt det ta några sekunder på vägen ner.

Andra tips:

Du kan också ta hjälp av ett gummiband. Dessa finns i olika styrkor och på så sätt bestämmer du hur mycket hjälp du vill ha att komma upp.

Det är tunga övningar. Vila minst en minut mellan dina set.

Svinga inte med kroppen. Försök ha kontroll.

Du kan också använda en kompis som hjälp som då håller under knäna eller fötterna. Försök guida kompisen i hur mycket hjälp du behöver, det är lätt att hjälpa till för mycket här.

Lycka till!

Emelie Elmes 

 

Relaterade artiklar