Laddar

Trelleborgsprofilen tipsar: Så klarar du nyårslöftet

När det nya året kommer börjar många träna, men hur ska man göra för att klara sina mål? Det svarar trelleborgaren Martin Bach på.

delningar

Med det nya året kommer också nyårslöftena. En av de allra vanligaste löftena är att man ska börja träna. Men hur gör man egentligen för att komma igång? Enligt Martin Bach, med flera års erfarenhet som personlig tränare, så handlar det om tålamod.

– Oavsett vad man har för mål och vilken träning man planerar, så ska man skriva ner vad man har för plan. Det kan handla om att man ska träna två till tre gånger i veckan, eller att man ska äta bättre. Sedan handlar det om att följa den planen i minst tre månader. Många gör felet att de ändrar planen efter bara någon vecka.

– Det handlar om att ha ett tålamod, även om man inte ser ett resultat efter de första passen. En plan och ett tålamod, de är de viktigaste sakerna du behöver för att lyckas.

Det spelar heller inte någon större roll vilken träningsform du väljer, så länge du rör på dig.

– Det finns egentligen ingen träning som är bättre än den andra. Träning ska i slutändan vara roligt, det är viktigt. Men det är inte bättre att springa än att cykla, eller att köra crosstrainer eller att simma. Det handlar snarare om en intensitetsnivå. Det är där det är viktigt med en plan, och behöver man hjälp med planen så kan man kontakta en personlig tränare.

För många är målet att gå ner i vikt, men Martin Bach menar att det finns andra mål som är minst lika viktiga.

– Alternativa mål kan vara en bättre bättre vilopuls, bättre blodsockervärden eller ett smalare midjemått. Där är det viktigt att alltid mäta på samma ställe. Många gör misstaget att de mäter på ett ställe ena dagen och ett annat nästa dag. Mät vid naveln, den sitter alltid på samma plats, säger han och fortsätter.

– Kom ihåg att vågen är inte oviktig, men inte heller allsmäktig.

Relaterade artiklar