Laddar

Trelleborgsbutiken väcker nationellt intresse: ”Vi vill krydda stan”

Designbutiken Rumeriet i Trelleborg har lyckats locka besökare från stora delar av Sverige. Ett av de stora shoppingmålen är att köpa produkter av designen Carolina Gynning. "Det är väldigt roligt att vi lyckas locka folk till Trelleborg" säger ägaren Therese Larsson.

delningar

SERIE. 24Trelleborg kommer att uppmärksamma och lyfta fram några av Trelleborgs starka, framgångsrika kvinnor. Intervjun med Therese Larsson på Rumeriet är DEL 5 av 5.

Inne på designbutiken Rumeriet i Trelleborg är det som vanligt full rulle. I affären letar shoppingsugna besökare efter unika designprodukter. Samtidigt är det inte en helt vanlig butik i Trelleborg vi talar om. Ägaren Therese Larsson har hyllats både internt i kommunen och nationellt för hennes designutbud.

Tidigare i år prisades Rumeriet för att vara bäst i Sverige på att framhäva och sälja produkter av designern Carolina Gynning. Trelleborgsbutiken vann priset trots hård konkurrens från butiker i storstäderna. Förklaringen ligger i kärleken till produkterna tror Therese Larsson.

När vi satsar på ett varumärke så satsar vi fullhjärtat. Gynning är ett av våra stora varumärken, då gör vi en stor grej av det. Vi har lagt ner mycket kärlek bakom exponeringen, så det var fantastiskt roligt att vinna. Vi förstod knappt att det var sant, säger Therese Larsson.

Den hyllade exponeringen har gjort att folk från hela Skåne, och till och med längre bort kommer till Trelleborg för att besöka butiken.

– Vi har många kunder från Malmö, Helsingborg och Landskrona som kommer hit för att titta på Gynnings produkter nu. Vissa kommer ännu längre  i från. Det är väldigt roligt att vi lyckas locka folk till Trelleborg så att de får möjligheten att se staden också.

 

Framgångsfaktorn förklaras i ett genuint intresse för varumärkena och det faktum att hon själv vågar inrikta sig på ett smalare utbud, även i en mindre stad som Trelleborg.

– Det är viktigt att man vågar satsa på varumärken som man först inte tänker skulle passa i en liten stad. Många butiker väljer att hålla sig till det allmänna men vi satsade på raka motsatsen och visade att det fungerade. Det finns en väldigt stark köpkraft i staden, säger Therese Larsson och fortsätter.

Jag tycker det är viktigt att visa att även Trelleborg har varumärken och unika produkter som annars bara kopplas ihop med storstan.

I Trelleborg finns annars en stor debatt om att många av de nationellt etablerade kedjorna saknas. Många menar att shoppingen blir tråkigare på grund av det. Therese Larsson förstår viss del av kritiken, men menar att det är de små butikerna som skapar charmen i staden.

– Det är klart att det behövs stora kedjor i en stad, de utgör basen för vardagsshoppingen. Men sedan behövs de kryddor för att få varje stad unik. De små speciella butikerna, som till exempel Rumeriet, kryddar stadskärnan. Sedan har Kristiansstad sin krydding, Ystad sin och vi våran. Skulle inte specialbutikerna finnas skulle de se likadant ut överallt, och det vill nog ingen.

Nu väntar en vår och en sommar där turismen förväntas öka till staden. En ny säsong där den lilla butiken förväntas locka designfantasterna till Trelleborg.