Laddar

Trelleborggrabbarnas slagord blev klädesmärke

Ett crossfit-pass på gymmet blev fyra och under den fyra timmars långa träningen växte ledordet "Enkelt" fram, ett ledord som utvecklades till ett klädesmärke. Möt Trelleborgarna Jonas Larsson och Daniel Steen som gjorde och gör det som så många drömmer om.

delningar

På Sport Club Oasen träffar 24Trelleborg två vältränade unga män med stora ambitioner, bland löpband, frivikter och kosttillskott.

Överallt syns träningsfantaster klädda i likadana kläder. Svarta t-shirts, hoodies och tights med en logga i vitt och orange: #Enkelt Never Satisfied.

Märket och budskapet bakom föddes i anläggningen när de nyblivna vännerna Jonas Larsson och Daniel Steen genomförde ett extra långt träningspass i crossfit-gymmet.

– Efter det passet kände vi att vi inte var färdiga, vi ville köra mer och körde ett pass till som vi lade upp själva. Vi gjorde ett pass till och ett till. Fyra woddar i rad och under passen kändes det väldigt enkelt, berättar Jonas.

– Vi sa #enkelt och kom på att vi skulle använda det på våra sociala medier, vi gör en vattenstämpel som vi sätter på våra bilder. Varför stannar vi där? Vi trycker upp kläder, bara som en rolig grej för oss att bära. Men trycker vi upp kläder måste vi sälja dem och måste vi sälja dem måste vi starta upp ett företag, fortsätter han.

Sagt och gjort. Idén föddes i juli 2016 och den 6 augusti lanserade killarna sitt första egna plagg.

– Det var inte det att vi satte oss ner och sa ‘nu ska vi starta upp ett klädesmärke’, utan idén föddes i vårt brinnande intresse för träning. Sen kom budskapet; never statisfied, att aldrig bli nöjd utan att alltid sträva efter att bli bättre, säger Jonas.

– Man kan anamma det på så jäkla mycket, det är så brett vårt budskap. Det handlar inte bara om träning utan också om övriga livet. Man ska alltid framåt, förklarar Daniel.

Och sedan har det gått snabbt. Enkelt Never Satisfied har på kort tid fått en hel del kunder.

– Det är inte bara tonåringar mellan 15 och 25 som tycker märket för med sig någonting bra, det är också 50 plus som vi får jättebra kritik ifrån, säger Daniel.

– Det går inte att träna här på Oasen utan att se någon som har våra kläder på sig och det sprider sig även över resten av Sverige via webbshoppen, Stockholm, Göteborg och Kalmar, bland folk vi inte känner, säger Jonas.

Det unga företaget är nu inne i en utvecklingsfas. Kvaliteten ska förbättras och ett antal prov från fabriker har köpts hem.

– Nu handlar det inte bara om att sätta en logga på plagg, utan att designa det också. Nu ska det tillverkas kläder, säger Daniel.

Jonas håller med.

– Det krävs en större investering om vi ska ta ett steg till och fortsätta, annars stannar vi här och det vill vi inte, säger han och fortsätter:

– Vi startade det inte för att vi skulle leva på det, vi startade det som en rolig grej och sedan har det utvecklats.

Nu när de väl är igång är siktet högt ställt, berättar Daniel.

– Vi satsar på att komma så långt vi kan. Vill det sig riktigt väl kan vi leva på det, det är en dröm och det är klart man ska drömma, säger han.

– Visionen är att vi ska bli stora, det är därför vi tar steget från att sätta ihop kläder och logga till att designa och verkligen köpa hem det från fabrik.

Partnerskapet är ungt och de båda killarna har ännu inte känt varandra i mer än ett år. Men hittills har det fungerat bra och förhoppningsvis kommer det fortsätta att göra det när #Enkelt verkligen från spridning landet över.

– Jag har alltid haft en dröm om att göra någonting men det är svårt att göra det helt själv. Ibland behöver man en spark i röven och ibland är den ena mer hungrig än den andra, då behöver man sparka på varandra, säger Daniel.

Relaterade artiklar