Laddar

Storsatsningar i Skånes kollektivtrafik

Dubbeldäckartåg, elektrifierade bussar och nya sträckor till superbussarna är bara några satsningar.

delningar

Ingen som passerat Lunds centrala delar har kunnat undgå att lägga märke till det stora arbetet med spårvägen som ska gå mellan centralen och forskningsstationerna MAX IV och EES. Eller missat Malmös superbuss på linje 5. För att inte tala om Landskronas eldrivna buss som går genom stan.

Satsningarna på kollektivtrafiken slutar inte där. ”Förutsättningarna finns” säger de rödgröna när de presenterar sina planer och berättar om nästa års budget. De hänvisar till den stora ökningen av resandet som har skett på tåg och bussar, från drygt 60 miljoner resor vid millenieskiftet till 160 miljoner förra året.

– Vårt mål är att fördubbla marknadsandelarna till 2030 och att 8 av 10 ska vara nöjda med Skånetrafiken om åtta år, säger Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden, Region Skåne.

Främst längs västra Skåne ser man möjligheter för kollektivtrafiken att ta över från den motordrivna trafiken. Ett svar på tal är de dubbeldäckade tåg som kommer gå från Helsingborg till Österport i Köpenhamn. Enligt planen ska de vara trafikredo i december 2020.

– Den långväga resenären sätter sig på övervåningen. Den som reser kortare eller med bagage sitter där nere. Vi behöver en kapacitetsförstärkning och med detta kan vi få ett nettotillskott på 2-300 passagerare per tåg, säger Stefan Svalö.

Om fem år ska det finnas tolv dubbeldäckartåg vilket är en investering på 1,8 miljarder kronor.

Arbetet med spårvägen i Lund är i full gång, som tidigare nämnt, man planerar att de sju spårvagnsset som just nu upphandlas ska börja rulla 2020.

Superbussarna kommer med stormsteg. Den nuvarande sträckan i Malmö, linje 5, beskrivs som en framgångssaga av vice ordförande Nicklas Ljungström (MP). Han berättar att ytterligare sju linjer ska byggas ut fram till 2027 i Malmö.

– Nästa etapp vilket är linje 8 som planeras till nästnästa år. Därefter följer linjerna 2,4,5,6,9 och 10, säger han.

Även Helsingborg ska få sina superbussar. Det ska bli tre busslinjer med eldrift, varav den första har trafikstart 2019.

Hur ser ni på att byggandet av dessa sträckor och de framtida sträckorna kommer påverka trafiken?

– Det kommer att påverka, det måste till framkomlighetslösningar vilket vi tar med städerna för att vara samspelta hela vägen, men det kommer märkas tydligt, säger Nicklas Ljungström.

– Självklart ska vi ta hänsyn till bilister på något sätt men det handlar om att ge möjligheter. Att på sikt skapa bilfria innerstäder. Det är väldigt stora förändringar men kollektivtrafiken ska ha företräde, det är oerhört viktigt att bussen kommer fram, säger Stefan Svalö.

Nästa år kommer Öresundstågen börja sin välbehövliga upprustning. Tågen ska modernas in- och utvändigt. Samt så ska Wifi-problemen åtgärdas med ett nytt system.

– Det är välbehövligt och på tiden, vi har haft en del bekymmer med toaletter och brist på bagageutrymmen, säger Svalö och nämner även problem med trådlöst internet.

Varje upprustning kostar drygt 5 miljoner per tåg, berättar Linus Eriksson, Skånetrafikens trafikdirektör. I januari kommer det första nygamla tåget att börja rulla.

Det finns även planer att satsa på elektrifiering i Malmö och Landskrona (inklusive Ven) redan nästa år.

– Målet är att 2018 ska alla fossildrivna bussar var borta. Nästa steg är att göra dem elektriska i städerna, noll utsläpp och tysta, säger Ljungström.

Budget.

Ytterligare 231,5 miljoner kronor i ökat regionbidrag.

Budget 2018 omfattar 5 841 miljoner kronor.

De senaste två åren har det blivit ett underskott främst på grund av gränskontrollerna vid Hyllie och Kastrup. Förra året gick man minus 60 miljoner kronor. I år är prognosen att det blir minus 30 miljoner kronor.

Relaterade artiklar