Laddar

Säkerhetssystemet kan dröja i över ett decennium – på grund av slarvig information

Många vill se att stadens skolskjutsar blir säkrare med hjälp av så kallad artificiell förarassistans. Men kommunen tar alldeles för långt tid på sig helt i onödan. Anledningen är att de fått felaktigt beslutsunderlag menar branschen.

delningar

Frågan om artificiell förarassistans har blivit en allt hetare fråga på lokal nivå. Flera skånska kommuner, däribland Trelleborg, har diskuterat om man bör införa systemet på bussar och färdtjänst.

Artificiell förarassistans är ett tekniskt hjälpmedel som varnar föraren för risker, när den är ute och kör. Bland annat varnar kameran när det finns oskyddade trafikanter i döda vinkeln eller när fordonen åker för långt ut mot vägrenen.

Politikerna har varit positiva till systemet men än så länge har inga beslut tagits. Till viss del för att de fått informationen att det bara går att implementera i nya bussar. Information som har fått branschen att reagera.

– Det är ett grovt sakfel att säga att artificiell förarassistans inte går att eftermonteras på befintliga fordon. Faktum är att branschen för eftermonterad förarassistans omsätter cirka 1 miljard dollar och väntas växa i framtiden, säger Ulf Enhörning som är VD på Mobileye Sverige, som är det ledande företaget i världen på artificiell förarassistans.

Han har följt debatten noga ibland annat Trelleborg och Skurup, där han anser att politikerna fått fel information av tjänstemännen. Det har gjort att han krävt att politikerna får ett nytt korrekt underlag.

– Jag tycker det blir väldigt märkligt när kommunerna ska bestämma om motioner när de får fel information. Det här är väldigt viktiga frågor som handlar om trafiksäkerheten och då kan man inte gå och vänta på att artificiell förarassistans ska komma i nyproducerade bussar, säger Ulf Enhörning och fortsätter.

– Det kommer ta upp till 15 år att få systemet om de ska vänta in att busstillverkarna sätter in förarassistans i sina originalmodeller. Lägg därtill att bussoperatörerna inte kommer att sätta in systemen förrän det är ett absolut krav, då är risken att tar ännu längre tid. Det sker dessutom i onödan när det finns produkter som kan faktiskt kan rädda liv. Vi skulle vara beredda att börja sätta in dem i morgon.

Som företag tjänar ni så klart på det, men på vilket sätt skulle trelleborgarna tjäna på det här? – Det är ingen hemlighet att vi som företag tjänar på att sätta in systemen redan nu. Men samtidigt så är det viktigt för att kunna komma närmare nollvisionen. De här systemen är med och räddar liv. Det är ingen fråga om det kommer att komma, utan när. Eftersom systemen redan finns så finns det ingen anledning att vänta.

Ulf Enhörning har arbetat hårt för att få nämnderna att ta upp ärendena igen efter att ha berättat om hur systemen fungerar. Nu hoppas han på att man tar andra beslut i framtiden.

– Jag hoppas att politikerna tar ett bra beslut nu när de har fått rätt underlag.