Rekordmånad för 24Sverige: "Otroligt bra resultat"

Hela redaktionen samlad, både deskredaktörerna och fältreportrarna. - Foto: 24 Sverige

"Det visar att vi satsar rätt", säger Jeanette Lindström.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Maj blev den starkaste månaden någonsin för sajterna inom 24Sverige. Tillsammans kunde man visa upp närmare 1 440 000 unika besökare, ett nytt rekord med nästan 100 000.

Under 2019 har 24:an stabiliserat sig på nivåer kring 400 000-450 000 unika besökare per vecka. Nästa kliv blir att stadigt landa på en halv miljon varje vecka.

– Det visar att vi satsar rätt på den nya tidens journalistik. Vi har ett otroligt bra team med deskredaktionen i Kalmar och våra fältjournalister. Det finns en stor efterfrågan på det vi gör och vi är nära våra läsare, säger Jeanette Lindström, vd för 24Sverige.

När andra mediekoncerner har valt att arbeta mer med robotjournalistik har 24:an valt att gå en annan väg, närmare läsarna.

– Det märker vi genom alla nyhetstips vi får in från våra läsare. Det gör att vår journalistik känns nära och aktuell, säger Matilda Larsson, nyhetschef på 24Sverige.

Den sammansvetsade redaktionen jobbar med moderna digitala verktyg och lyckas nå höga trafiksiffror, trots att konkurrenterna har betydligt större resurser.

– Vi arbetar mycket med proaktivitet och delaktighet hos personalen. Det är inspirerande att ha så ambitiösa och drivna människor som vill något och att vi skapar 24:an tillsammans. Tittar man på antalet unika läsare kontra invånare i kommunen har flera sajter otroligt bra resultat, i flera fall mer unika än antalet invånare, säger Jeanette Lindström.

Under 2019 har 24Sverige kunnat visa upp plusresultat varje månad. I dagsläget finns det inte några nya etableringar på gång. Fokus för 24Sverige just nu är att utveckla och ta hand om de 15 sajter som man har.

– Det är kul, vi får ganska ofta frågan "kommer ni till vår stad snart?". Nu är det full uppmärksamhet på de sajterna som vi har, det finns fortfarande utrymme för utveckling, säger Jeanette Lindström.

En del av verksamheten som har fått ett lyft under våren är riksannonseringen. 24:ans partner Leeads är väldigt nöjda med samarbetet och siktar på att utöka det under 2019.

– Sajterna är supertrimmade och optimerade för en god användarupplevelse. Det gör också att vi kan leverera de värden för "inscreen" som annonsörerna behöver, säger Oscar Sardi, CEO för Leeads.

24:ans sajter är byggda på ett modernt tekniskt sätt och har snabba svarstider, vilket bekräftas av den höga rankingen som ges via Google.

– Nu kan vi dessutom berätta om att vi kommer att satsa på att bygga en egen teknisk plattform, helt anpassad för 24:an och på det sättet vi arbetar med journalistik. Det känns väldigt rätt att ta det klivet, säger Jeanette Lindström.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar