Laddar

PT–Tony: Bli kompis med din rygg!

Foto: Sabina Photography/Mostphotos

Enligt den statistik som folkhälsomyndigheten har tagit fram, drabbas cirka 80 procent av Sveriges befolkning någon gång av ländryggssmärta.

4 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Majoriteten av dessa kommer att återhämta sig relativt snabbt, men för andra kan det bli kroniskt och det kan medföra en riktigt tråkig påverkan på familjen, jobbet, intressen och ibland hela livskvalitén. Detta kan du förhindra!

Inte alltid helt enkelt När vi tittar på den forskning som finns ser vi tyvärr en hel del konflikter och ibland svårtolkad data. Delvis för att många studier är ganska enkelspåriga och svåra att dra några slutsatser ifrån. Men också för att ryggen som ett segment är väldigt komplext!

Upplevelsen av smärta överlag är också väldigt komplext och framförallt individuellt! Därför är forskningen kring ländryggssmärta inte det enklaste vilket ibland ger oss tränare, terapeuter och praktiker en relativt lång och krokig väg att vandra innan vi hittar rätt övning, rätt tankesätt osv som funkar för individen i fråga.

Hur gör vi?

Våra ryggar behöver kunna en massa olika saker och beroende på livsstil, jobb och intressen så kommer behovet se olika ut bland olika individer. En tyngdlyftarens rygg är ofta starkare jämfört med en otränad kontorsarbetares rygg, och behöver så även vara med tanke på dess olika uppgifter. Därför måste vi ta reda på behovet, vad är det vi behöver kunna göra? Vi måste självklart även ta reda på nuläget, vad funkar idag? Vad funkar inte idag? Utifrån nuläget arbetar vi sedan mot slutmålet. Vilken övning är bäst? Om det hade funnits en övning som funkade för alla som har ländryggssmärta så hade jag inte behövt skriva om detta! En enkel sökning på google hade tagit fram övningen och ifall individen därefter hade följt råden kring utförande och tillvägagångssätt så hade allt blivit bra! Men det finns tyvärr inte en magisk övning som botar ländryggssmärta…

Dagens forskning visar däremot att träning i någon form är bra! Om träningen dessutom skräddarsys utefter individens vilja och behov så blir den ännu bättre!

Mina råd är därför att: Bra - Generellt röra på dig i den mån som det funkar. Bättre - Träna generella övningar och träningsformer i den mån som det funkar. Bäst - Ta hjälp! Den bästa lösningen, enligt min erfarenhet, är absolut att ta hjälp av en duktig tränare med utbildning och erfarenhet kring just ländryggssmärta. Tillsammans hittar ni specifikt vad just DU behöver för att bli kompis med din ländrygg igen!

Tony Olsson – Personlig Tränare Wellness Studio