Laddar

”Lilla Beddinge lockar mer än Broadway”

När Rasmus Mononen tog examen fanns det inga jobb på marknaden. Nu har han gjort resan från diskplockare i Stockholm till hyllad regissör i Trelleborg.

delningar

Som ung flydde Rasmus Mononen från Lilla Beddinge direkt efter högstadiet. Han kände att han behövde komma från den lilla orten och flyttade i stället in till Malmö. Efter en utbildning på Heleneholmsgymnasiet gick flyttlasset upp till Stockholm för en ny musikutbildning.

Med examen i handen skulle Rasmus ut på arbetsmarknaden men möttes med kalla handen. I stället fick musikalartisten ta en rejäl omväg till framgång.

– När jag hade gått klart skolan i Stockholm så fanns det inga jobb. Framför allt inte får oss som studerat musik, det gick knappt att få jobb på en bensinmack i Stockholm. Det slutade med att jag jobbade i disken på skolan som jag hade gått på. Flera gamla klasskamrater kom och lämnade disk hos mig. Jag kommer ihåg att det fanns ett ömsesidigt obehag när våra blickar möttes. Var det här man skulle hamna efter utbildningen, säger Rasmus Mononen och fortsätter.

– Men efter två månader fick jag möjligheten att bli vaktmästare i stället. Eftersom det var på en musikskola fick jag jobba med lite ljussättning till föreställningar och liknande. Efter ett tag fick jag följa med Operaeleverna och vara scenchef för deras projekt. Där lärde jag mig extremt mycket och bestämde mig för att söka teaterhögskolan.

 

Sedan dess har karriären gått i rätt riktning. Han har bland annat spelat i kända musikaler som Billy Elliot, West Side Story och American Idiot.

Men det är i hemstaden Lilla Beddinge som hans största succé utspelat sig. I staden som han en gång längtade efter att lämna, regisserar han nu högklassig underhållning. Det senaste projektet ”Dåliga Människor” gjorde stor succé under sommaren 2017. Projektgruppen prisades med Medeapriset och i vår ska man åka ut på turné. Nu har han gjort sig känd som regissören som satsar på de små scenerna.

– Jag triggas av att det är en plats som är otillgänglig. Jag gillar platser där det inte är självklart att det ska ske teatermagi. Det kan vara en lada i Lilla Beddinge eller en högstadieskola i Svedala, säger Rasmus Mononen och fortsätter.

– Tänk att man kan göra ett hus med stampat jordgolv till en teaterscen. Det tycker jag är häftigt. Många av skådespelarna som är med i Lilla Beddinge teater har bra karriärer på stora scener, men de kommer hit för att det är något annorlunda. Det blir en helt annan känsla när man står på scenen här.

 

Föreställningen Dåliga Människor i Lilla Beddinge hyllades stort i somras. Foto: Andreas Paulsson

Trots att Rasmus har vind i seglen så finns det inga slutmål för karriären, han har hellre fokus på nästa projekt.

– När jag gick i skolan så pratade vi väldigt mycket om målbilder. Men det är något som förvirrar mig. Varför ska jag ha ett mål? Jag kan så klart ha delmål i olika projekt och liknande. Men jag har aldrig förstått mig på det här med att sträva efter något slutmål hela livet. Så fungerar inte jag.

Men i musikalsammanhang så pratar man om West End och Broadway, är inte det mål? – Jag har faktiskt aldrig haft drömmar om West End eller Broadway. Jag har vänner som varit där och som har haft en fantastisk tid. Men det är inte den typen av scener jag brinner för. Jag tycker det är roligare att göra de små scenerna större, i stället för de stora ännu större, säger Rasmus Mononen och fortsätter.

– På ett sätt så lockar Lilla Beddinge mer än Broadway. Här skapar vi teatermagi från ingenting.

Relaterade artiklar