Hatstorm mot svenska varumärket: "Fullständigt värdelösa"

"Er produktutvecklare måste ha haft sitt livs sämsta dag", skriver en upprörd kund på Facebook.

delningar

Under torsdagen blossade en het debatt upp på bland annat Aftonbladet då en hatstorm uppstått på sociala medier de senaste dagarna.

Anledningen? Det svenska kryddmärket Santa Maria har gjort om designen på sina kryddburkar. Bland annat skriver en upprörd kund följande på Santa Marias Facebook-sida:

"Er produktutvecklare måste ha haft sitt livs sämsta dag när han/hon kom med idéen till era nya kryddlock. Fullständigt värdelösa ur alla hänseenden. Sen ser det inte särskilt snyggt ut att ni först väljer att idiotförklara oss konsumenter i ert forum för att sedan stänga av trådarna för ytterligare kommentarer när vi konsumenter väljer att visa vårt missnöje offentligt. Gör om, gör rätt!".

Under fredagen kommenterade företaget Paulig Foods, som äger varumärket Santa Maria, kritiken på nätet.

- Vi var beredda på att den här förändringen skulle väcka känslor, men det här stora engagemanget hade vi inte förutsett. Det är verkligen ett bevis på att våra produkter finns i var mans hem och påverkar våra konsumenter i vardagen, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods.

Framförallt är det kritik mot att lockens design har förändrats. Tidigare fanns det flera små hål i locket för att strö kryddorna. Nu är det istället ett enda större halvmåneformat hål, vilket enligt kritiker gör att en för stor mängd krydda kommer ut samtidigt, samt att det är lättare att stora klumpar hamnar i maten.

"Jag vill ha tillbaka det gamla strölocket! De här nya burkarna är sämsta kryddburkar jag nånsin köpt och nu i fortsättningen köper jag annat märke", skriver en upprörd Facebook-användare.

Till vänster visas den gamla kryddburksdesignen från Santa Maria. Till höger visas den nya med ett högre lock. Pressfoton: Santa Maria.

Syftet med det större hålet är att göra det enklare för användaren att dosera, kontrollera och styra kryddningen, enligt företaget.

- Vi genomförde en rad användartester när vi utvecklade den här förpackningen och resultatet var tydligt: det tog lite tid att vänja sig, men när testpersonerna hade fått pröva några gånger föredrog de flesta den nya lösningen framför den gamla. Samtidigt är vi naturligtvis lyhörda för vad våra konsumenter tycker när vi nu har produkten ute på marknaden. Vi valde till exempel att byta till ströare för vår kanel, efter återkoppling från våra konsumenter, säger Eva Berglie.

En annan kritisk synpunkt har varit att den nya burken är högre än den gamla, vilket gör att burkarna numera inte passar i många kunders kryddhyllor hemma.

"De nya kryddburkarna suger fett. Helt enkelt Skitdåliga. Jag och många med mig kommer inte längre köpa era produkter. Lyckligtvis finns det alternativ", skriver en ilsken konsument.

- Vår gamla kryddburk har varit uppskattad och älskad av våra konsumenter, men det fanns också många önskemål om förbättringar. Nu tyckte vi att det var dags att göra en rejäl uppfräschning och genomföra många av de förslag som vi har fått från konsumenter under åren. Etiketten på locket är ett sådant exempel. Att vi har tagit bort plasthöljet runt locket är ett annat. Samtidigt är det värt att poängtera att innehållet är detsamma, det vill säga Santa Marias uppskattade kryddor och örter, säger Eva Berglie.

"Varför i hela friden har ni ändrat på burkarna!? Nej det är INTE bättre för oss vanliga konsumenter! !!! Nu förlorar ni mig, och förmodligen tusentals andra, som kund", skriver en annan upprörd kund.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar