Laddar

Elevernas mobilspel ska gynna de globala målen

Mobilspelet The Global Quiz ska göra det möjligt att tävla mot sina vänner i frågesport om hållbar utveckling. "Det är ett roligt sätt att lära sig på" säger skaparna av spelet.

delningar

Hur gör man det mer intressant att lära sig om hållbar utveckling? 

Det är en fråga som sex stycken elever på Söderslättsgymnasiet fick ställa sig själva. Nu ska eleverna presentera resultatet på tävlingen InnoCarnival Skåne i Malmö.

– Vi har skapat ett mobilspel som heter The Global Quiz. Där kommer man att kunna att utmana sina vänner i en frågesport om hållbar utveckling och de 17 olika globala målen, säger Johan Kronvall, som är en av dem som har skapat projektet.

– Vi har använt oss om de globala målen för att få fler att lära sig om dem på ett roligt och utmanande sätt. Om man får mer kunskap om målen så kan världen förhoppningsvis bli bättre, säger Elizabeth Anagnosti, som är med i projektgruppen.

Gruppen har gjort frågorna och designen till spelet. Nu är drömmen att kunna hitta någon som kan koda appen, så att den kan komma ut på marknaden. Appen skulle även kunna användas i skolundervisningen, menar läraren Maria Glawe.

– Vi har pratat mycket om telefonens vara eller icke vara i undervisningen. Men den här appen kan användas som ett läromedel i klassrummet. Drömmen är så klart att vi inom skolan kan koda den här appen, kanske med hjälp av eleverna som läser programmering.

Nu hoppas eleverna på framgångar i den regionala tävlingen, trots att man ställs mot innovationer från hela Skåne.

– Det är ju ett skolarbete, med det är klart att man vill vinna när man har chansen, säger Elisabeth Anagnosti med ett leende.

Vad har det här projektet betytt för er i undervisningen? – Det har varit väldigt roligt att jobba med ett riktigt projekt. Det är en stor skillnad på att arbeta så här jämfört med att sitta och läsa om de globala målen i en bok. Det känns som att vi lär oss på ett helt annat sätt. Det kommer också användarna att göra. Det är roligare att lära sig genom att tävla i frågesport mot sina vänner, jämfört med att bara läsa.

Tävlingen InnoCarnival går av stapeln den 5-6 april. Hela projektgruppen består av Elisabeth Anagnosti, Johan Kronvall, Mattias Karlsson, My Karlsson, Kimberlyn Wahlkvist och Rami El-Homsi. 

Relaterade artiklar