Laddar

Delar av Trelleborgsbanan behöver bytas ut – risk för hastighetssänkning

Trafikverket planerar att byta ur de slitna spåren mellan Malmö och Trelleborg tidigast 2023. Samtidigt finns det en risk att tågen kör långsammare fram till dess. Inget större problem menar Trafikverket. "Om hastighetsnedsättningen till 140 km/h aktiveras kommer gångtiden för tågen att förlängas med ca 1 minut" skriver Trafikverket till kommunen.

delningar

24Trelleborg har tidigare skrivit om kommunens kritik mot att Trafikverket överväger att sänka hastigheten på Trelleborgsbanan.

”Om brister på Trelleborgsbanan medför hastighetssänkning ökar risken för störningar för Pågatågtrafik till Trelleborg, Östra Grevie och Västra Ingelstad. De nya Pågatågsstationerna invigdes 2015. Att så kort tid efter uppstart av dessa stationer och trafikering av Pågatågstrafik informera om brister är inte bara högst anmärkningsvärt utan helt oacceptabelt” skriver kommunstyrelsens ordförande Torbjörn Karlsson och kommundirektör Fredrik Geijer i sitt brev till Trafikverket.

Nu har Trafikverket kommit med sitt svar. Där står det att Trafikverket planerar att byta ut delar av banan år 2023, så länge inget oförutsägbart händer som gör att de tvingas ändra sin planering.

Trafikverket har flaggat för för att hastigheten kan behöva sänkas för att se till att spåren håller, men det är ingenting som kommer att påverka tågen drastiskt menar man.

”Om hastighetsnedsättningen ned till 140 km/h aktiveras kommer gångtiden för tågen att förlängas med ca 1 minut. Detta kommer inte att påverka restiden eftersom det finns marginaler inlagda i tidtabellen. Däremot minskar möjligheten att köra in förseningar” skriver Trafikverket i sitt brev till Trelleborgs kommun.

Relaterade artiklar