Laddar

De slår larm – efter dödsolyckorna: "Är en tragedi"

. - Foto: Dennis Johansson

Väldigt oroade över utvecklingen: "Är det alla idiotomkörningar som dödar och skadar?"

4 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Över 300 personer omkom i vägtrafiken i Sverige under 2018. Det är den högsta siffran sedan 2009 och en ökning med hela 72 personer från året innan och Transportstyrelsen är inte i närheten av att nå sitt mål om en en halvering av antalet döda till 2020.

– Tyvärr ser det ut att bli svårt att nå målet om halvering av antalet döda till 2020. Statistiken är preliminär och det är först när vi hunnit analysera utfallet för 2018 som vi kan styra mot de åtgärder som har effekt på trafiksäkerhetsutvecklingen. Det kan till exempel handla om att få fler att hålla hastighetsgränserna på statliga och kommunala vägar, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

Den vanligaste olyckstypen bland dödsolyckor är singelolyckor, men där har det inte skett någon större ökning jämfört med tidigare år. Däremot har mötesolyckor ökat stort. Omkomna i mötes- och omkörningsolyckor är 63 procent högre jämfört med medelvärdet för 2013-2017.

Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, arbetar med nollvisionen om noll döda i trafiken och de är mycket oroade över utvecklingen. I ett pressutskick ifrågasätter man flera saker.

"Vårt huvudfokus är sedan förbundet bildades 1926 riktat mot rattfylleri, men varje död och skadad person är en tragedi. Det vi nu ser är det högsta antalet omkomna i vägtrafiken på 10 år. Framförallt fler olyckor med skyddade trafikanter i bil och lastbil. Omkomna i mötes- och omkörningsolyckor är 63 procent högre 2018 jämfört med medelvärdet för 2013-2017. Är det alla idiotomkörningar som dödar och skadar?", skriver de i pressutskicket.

2016 beslutade regeringen om en nystart för Nollvisionen, men MHF är kritiska och menar att de inte har sett tillräckligt kraftfulla åtgärder. Den negativa utvecklingen har fått dem att ställa flera kritiska frågor:

1. Har trafiksäkerheten blivit en icke-fråga? Något som förväntas rulla på av sig själv?

2. Finns det verkligen en politisk vilja att komma vidare med Nollvisionen?

3. Har Polisen misslyckats med sitt trafiksäkerhetsarbete?

4. Hur många olyckor 2018 skedde på grund av rattfylleri? Under 2017 dödades 81 personer (32 %) av alla omkomna i alkohol- eller drogrelaterade trafikolyckor.

5. Måste vi sänka ambitionerna och ändra Nollvisionens delmål? Enligt målet som klubbades i riksdagen 2009 skulle antalet döda till 2020 gå ner till 220 personer. Vi är långt ifrån där.

6. Vi måste hjälpas åt. Vad kan vi som organisation bidra med för att vända utvecklingen?