Laddar

Butiksägaren kämpar för Trelleborgshandeln: ”Vi är ambassadörer”

Många av Trelleborgs invånare anser att cityhandeln är tråkig. En av de som tycker precis tvärtemot är butiksägaren Birgitta Vejmarker. "Vi vill inte bli kallade Trellehulla, vi är en fantastisk stad" säger hon till 24Trelleborg.

delningar

SERIE. 24Trelleborg kommer att uppmärksamma och lyfta fram några av Trelleborgs starka, framgångsrika kvinnor. Intervjun med Birgitta Vejmarker på är DEL 2 av 5.

För sju år sedan lämnade Birgitta Vejmarker jobbet som eventplanerare för att arbeta med kläder i Trelleborgs centrum. Bakgrunden till det var ett genuint intresse för kläder men också en personlighetstest.

– Innan jag slutade i Trelleborgskoncernen för många år sedan så gjorde jag ett stort jobbtest. Där fick jag fick svaret att jag borde bli egen företagare, säger Birgitta Vejmarker.

Sagt och gjort. I dag driver hon damklädesbutiken MildaMatilda på Algatan i centrala Trelleborg. Trots några framgångsrika år märkte hon att många av Trelleborgs invånare brukar klanka ner på sin egen stads nöjes- och shoppingutbud.

Vejmarker tillhör inte det gänget. Hon är en av dem som gör sitt yttersta för att vända den negativa tonen om Trelleborg. Hon vill istället lyfta fram Trelleborgs många fördelar.

Vi i butikerna är de bästa ambassadörerna för den här staden. Varenda ont ord vi säger sprids till så många människor. Vi måste istället vända tonläget i staden. Vi vill inte bli kallade ”Trellehulla”. Vi borde istället se att vi är en fantastisk stad med massor av möjligheter.

Men hur driver man framgångsrikt en butik i en stad där många av kommunens egna invånare inte vill handla? Hemligheten är en unik service menar Vejmarker.

– Vi tror att våra kunder vill ha service. De vill bli laddade med nya grejer i provrummet. Sedan är vi oerhört ärliga, vi säger till om något inte ser bra ut. Ibland får vi inte sålt någonting men jag tycker att det är viktigare att vara ärlig. Då kommer de förhoppningsvis tillbaka.

Vad krävs det för att framgångsrikt driva en butik i Trelleborg? – Engagemang, positivitet och en jäkla massa jobb. Vi har många återkommande kunder här. Vi tror 90% kommer tillbaka för att vi ger en god service. Vi möter alla kunder med ett leende, vissa tar man i hand och andra en kram. Det är viktigt att det blir lite personligt. 

Vad krävs för att Trelleborgs centrum ska bli attraktivare? – Det är klart att man kan önska exempelvis mer restauranger. Men då gäller det också att vi besöker våra restauranger. Det allra viktigaste är vi ändrar vår attityd mot Trelleborg. Vi har en fantastisk stad med stora möjligheter. Var stolta över det istället.

Relaterade artiklar