Beskedet: Då kan det bli totalförbud för nätcasinoreklam

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) Foton: Mostphotos, Kristian Pohl/ Regeringskansliet.

Spelbranschens reklam är fortfarande för aggressiv. Nu sätter regeringen ned foten och tar nästa steg för att stoppa reklamen.

14 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

I spellagen som gäller sedan 1 januari i år finns krav på att reklam för spel ska vara måttfull. Trots det utsätts konsumenter fortfarande för aggressiv spelreklam. 

Under onsdagseftermiddagen höll civilminister Ardalan Shekarabi (S) en presskonferens om regeringens nästa steg i arbetet med att stoppa den aggressiva spelreklamen.

I februari gav han spelbranschen i uppdrag att presentera förslag på självreglering vad gäller spelreklam.

Men förslagen som lämnades av spelbranschen anses inte vara tillräckliga och därför presenterar nu regeringen nästa steg.

– De åtgärder branschen presenterade för mig innehöll bra delar, men var långt ifrån tillräckligt för att komma tillrätta med situationen. Nu vidtar regeringen ytterligare åtgärder för att få bort den aggressiva spelreklamen. Det handlar om att skydda Sveriges konsumenter, säger Ardalan Shekarabi (S) i en kommentar.

Nu ger regeringen Spelmarknadsutredningen i uppdrag att ta fram åtgärder för att begränsa marknadsföringen av spel.

– Utredaren har möjlighet att föreslå förbud mot vissa marknadsföringsinsatser. Vi anser att situationen med spelreklam är ohållbar, säger Shekarabi till Expressen, som under onsdagsförmiddagen avslöjade att det handlar om att totalförbjuda reklam för ”farliga spel” som till exempel nätkasinon.

Bakgrunden till den skärpta spellagen och de nya åtgärderna handlar enligt regeringen om att förbättra folkhälsan i landet.

I uppdraget ingår bland annat att överväga:

✓ om särskild måttfullhet bör gälla, på samma sätt som för alkoholreklam

✓ om vissa inslag i spelreklam bör begränsas, till exempel om bonusar, jackpottar och gratisspel

✓ ytterligare informationskrav (till exempel om sannolikhet att vinna)

✓ om särskilda begränsningar bör gälla för farligare spel

✓ hur omfattningen av reklam kan begränsas, till exempel gällande reklam under livesändningar av sport

✓ konsekvenser av ett totalt eller partiellt förbud av spelreklam 

Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2020.

Källa: Regeringen.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar