Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna | Nyheter i Trelleborg – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna

Regeringen satsar på elbilar när fordonsbeskattningen görs om i sommar, men industrin är inte fläckfri.

Matilda Larsson

Kl.17:54, 15 april, 2018

Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna
Hjalmar Strömgren, begagnatansvarig säljare på Råbergs Bil i Kalmar. Foto: Matilda Larsson, Pxhere.

Elbilar har blivit ett oerhört omdebatterat ämne de senaste åren.

Många stora bilproducenter har meddelat att de storsatsar på elbilar och hybrider som framtidens transportmedel.

LÄS MER: Nya fordonsskatten: Så undviker du skattesmällen

Samtidigt meddelar fler och fler hotell, varuhus och kommuner att de har installerat laddstolpar så att du kan ladda din elbil hos dem. Det är en

Reglerna för fordonsbeskattning ändras den 1 juli 2018 och innebär att nyregistrerade fossildrivna fordon som diesel- och bensinbilar blir dyrare, medan elbilar blir billigare. Syftet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta, enligt Transportverkets hemsida.

Regeringen och biltillverkarna är överens – koldioxidutsläppen måste minska.

Attityden till elbilar förändrades dock ganska drastiskt för ganska många nyligen. Då publicerades nyhetsartiklar som ifrågasatte tillverkningen av elbilars batteri.

Bland annat Aftonbladet avslöjade att grundämnet kobolt, som används i flera typer av elbilsbatterier, utvinns mestadels från Kongo-Kinshasa där både barn och vuxna tvingas ner i klaustrofobiska gruvhål utan skyddsutrustning.

Annan kritik som elbilar har fått nyligen är att hänsyn bara har tagits till hur lite elbilar släpper ut under körning, medan livscykelanalyser har glömts bort, som analyserar allt från produktion, användningen av kobolt och elförsörjning till återvinning av komponenter.

– Elbilar är nollutsläppare per definition. Lagstiftarna tittar endast på vad som kommer ut ur avgasröret och på elbilar finns inget avgasrör, säger Roland Doll, innovationschef på konsultfirman Innoenergy till Financial Times.

Dieseln har tidigare klassats som miljöbil – och gör det än i dag, vilket har upprört många svenskar, då större dieselbilar får ett saftigt skattepålägg om de registreras efter den 1 juli.

Hjalmar Strömgren, begagnatansvarig säljare på Råbergs Bil i Kalmar, har arbetat inom bilbranschen i 14 år. Han berättar att om du köper en dieselbil som är miljöklassad före den 1 juli när skatten höjs för både diesel och bensin, så kan du fortfarande få fem års befrielse från vägtrafikskatt.

– Jag blir själv riktigt lack, politikerna ändrar direktiven ofta vilket ger dubbla budskap så jag förstår att folk är förbannade.

Han berättar också att dieselbilar fortfarande är extremt bra med låga koldioxidutsläpp och låg förbrukning, beroende på vart du bor och hur mycket du behöver köra.

– Jag tycker att folk ska ta dieselpratet med en nypa salt. Självklart tycker jag att vi måste få ner koldioxidutsläppen och utveckling är alltid bra, men framförallt att man inte kör mer än man behöver, säger Hjalmar Strömgren.

Hjalmar Strömgren drar parallellen mellan diesel och etanol.

– För tio år sedan var Ford enorma på etanolbilar. Då var etanol hett men sedan påverkade oljeindustrin, med sina miljoninvesteringar, och det började rapporteras om att etanolen i Sverige tillverkades av brasiliansk skog, vilket var falskt. Det visade sig vara svenska skogsrester man använde, säger Hjalmar Strömgren. 

Tror du att det finns risk att elbilarna kan komma att smutskastas?
– Ja absolut, jag tror att oljeindustrin kommer att fokusera alltmer på totaltillverkningen av elbilar och i synnerhet på batteriframställningen. Det kan säkert komma smutskastning från alla håll och kanter framöver, säger Strömgren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Trelleborgare rasar över tivolits placering

Kommunen måste värna om de boende och därmed inte längre tillåta tivolit att stå på Klörupsvägen. Det anser en kvinna i ett brev till kommunen.

Gabriel Almlöf

Kl.20:53, 24 april, 2018

Trelleborgare rasar över tivolits placering
Arkivfoto.

I helgen arrangerade BK Starke årets familjefest. Bland annat sattes ett tivoli upp vid Klörupsvägen. Men det var inte alla som uppskattade festivalen. I ett brev till kommunfullmäktiges ledamöter skriver en medborgare att placeringen för tivolit inte är acceptabelt.

”Placeringen är illa vald eftersom det är så extremt nära boendemiljö. Försöker därför få ansvariga att förstå att detta inte är acceptabelt.” skriver kvinnan i brevet och forsätter.

”Här bor många äldre som valt att bo kvar i sin hemmiljö. Det måste accepteras och respekteras. Uppdraget att värna om hälsa och miljö för invånarna är en stimulerande utmaning. Låt oss börja med en framtida placering av tivoli.”

Kvinnan skriver även att hon vill att kommunen tar tag i frågan och ger tillstånd till ett annan plats i framtiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Barn leker bland kanyler på lekplatsen – två har redan skadats

Vid två olika lekplatser i stadsdelen Fagerängen har barn blivit stuckna av använda kanyler. Nu vill mammor i området varna sina grannar. "Man har ju ingen aning om vad som kan ha varit i sprutan" säger en av mammorna till 24Trelleborg.

Gabriel Almlöf

Kl.17:28, 24 april, 2018

Barn leker bland kanyler på lekplatsen – två har redan skadats
Foto: Pxhere/Privat

Två gånger på kort tid har barn blivit stuckna av använda kanyler vid Fagerängen, något som fått grannskapet att reagera. Via ett Facebookinlägg uppmanar nu personer i området att inte släppa ut sina barn utan uppsyn.

En av mammorna berättar för 24Trelleborg att hennes barn kom hem med kanylen efter att han hade stuckit sig.

– Min son var ute och lekte på gården i en av sandlådorna. Där hittade han kanylen och stack sig i handen. Sedan kom han in och berättade vad som hänt och visade upp kanylen. Han visste inte var det var, men vi förstod så klart direkt.

Hur kände du när han kom in med kanylen?
– Jag fick panik. Jag blev så klart jätterädd och undrade om han hade fått någon sjukdom. Man har ju ingen aning om vad som kan va varit i sprutan. Det ska inte få finnas sådana kanyler på en lekplats.

Mamman till det barnet vill nu varna andra föräldrar om att kanyler förekommer i området.

– Han kommer inte få lov att leka utan uppsyn längre. Sedan hoppas jag att alla håller koll på sina barn och informerar dem att de inte ska röra sådana här saker.

Mamman i texten har valt att vara anonym. 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Åldring utsatt för fräck stöld – tog ut stora belopp vid 17 bankomater

På en timmes tid lyckades kvinnan åka runt till olika bankomater och ta ut tiotusentals kronor.

Michaela Ekström

Kl.14:57, 24 april, 2018

Åldring utsatt för fräck stöld – tog ut stora belopp vid 17 bankomater
Foto: Pixabay

I samband med en utredning om grov stöld uppdagades ett omfattande bankomatbedrägeri. Händelsen inträffade i november förra året. En kvinna i 40-årsåldern ska då ha stulit ett bankkort från en kvinna i 70-årsåldern.

Sedan påbörjades en intensiv tömning av kontot. Under en timmes tid åkte kvinnan runt till 17 olika bankomater i Trelleborg och Malmö och tog sammanlagt ut 38 559 kronor.

Kvinnan är nu misstänkt för bedrägeri.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu testas nya farthinder för fortkörare – så fungerar det

Här börjar de första farthindren att testas i morgon.

Matilda Larsson

Kl.13:45, 24 april, 2018

Nu testas nya farthinder för fortkörare – så fungerar det
Pressbild: Edeva.

I framtiden kan du som håller hastigheten slippa besvärliga farthinder. Fortkörare kommer däremot inte undan. Trafikverket testar just nu ny teknik för aktiva farthinder.

Det nya farthindret är en lucka i vägbanan, som öppnas när någon kör för fort. När luckan öppnas, blir det ett hål i vägen som är obehagligt att köra över. På så sätt blir föraren påmind om hastighetsöverträdelsen.

De som håller sig inom hastighetsbegränsningen kommer inte att märka av hindret över huvud taget. Det ger mindre slitage på fordon och en trevligare arbetsmiljö för yrkesförare.

Foto: Edeva.

Foto: Edeva.

– Förutom att trafiksäkerheten ökar för oskyddade trafikanter, bidrar de nya aktiva farthindren också till förbättrad körkomfort i jämförelse med traditionella farthinder – i alla fall för dem som inte kör för fort, säger Eva Lundberg, Trafikverkets nationella samordnare. Om hastigheten hålls blir trafikflödet jämnare. Det blir också mindre utsläpp och buller.

Trafikverket testar de aktiva farthindren i Ystad med start den 25 april och planeras att testa på två platser till i landet under 2019 och 2020.

Effekterna på hastigheten och miljö kommer att utvärderas kontinuerligt under en femårsperiod. Därefter kommer det fattas beslut om fler aktiva farthinder ska placeras ut.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Trelleborg blir första stoppet för årets löparfest för barn

Nu ska Kalvinknatet ut på turné igen. Hela 21 lopp ska arrangeras. Premiärloppet kommer i år att ske i Trelleborg.

Gabriel Almlöf

Kl.13:25, 24 april, 2018

Trelleborg blir första stoppet för årets löparfest för barn
Foto: Pressbild Skånemejerier

Varje år springer tusentals barn i södra Sverige Kalvinknatet. Loppet arrangeras av Skånemejerier och finns till för att uppmana barn att röra på sig. Loppen samlar även in pengar till de lokala idrottsklubbarna.

Nu är årets schema spikat och det kommer att bli hela 21 lopp runt om i Skåne, Halland, Småland och Blekinge. Premiärloppet kommer i år att arrangeras i Trelleborg, den 3 maj. Från arrangörens sida hoppas man på en ny folkfest.

– Vi har sett en stor ökning av deltagare till Kalvinknatet, framförallt bland yngre barn. Jag tror att allt fler föräldrar tycker att det är viktigt att visa barnen hur roligt det är att röra på sig, säger Caroline Hagman som är event- och sponsringsansvarig på Skånemejerier.

Loppet i Trelleborg arrangerar Skånemejerier tillsammans med IFK Trelleborg Friidrott.

Se hela turnén i faktarutan. 

Fakta



Trelleborg 3 maj
Ängelholm 5 maj
Malmö Bulltofta 6 maj
Eslöv 8 maj
Hässleholm 9 maj
Lomma 14 maj
Halmstad 15 maj
Höör 16 maj
Ljungby 17 maj
Höllviken 20 maj
Helsingborg 21 maj
Landskrona 22 maj
Staffanstorp 23 maj
Sjöbo 24 maj
Ronneby 26 maj
Ystad 27 maj
Kalmar 28 maj
Kristianstad 30 maj
Lund 31 maj
Jönköping 4 juni
Malmö Tallriken 10 juni

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng