Motormännen rasar: ”Regeringen har svikit hushållen” | Nyheter i Trelleborg – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Motormännen rasar: ”Regeringen har svikit hushållen”

Regeringens besked om miljözoner har mött hård kritik.

Matilda Larsson

Kl.11:05, 26 mars, 2018

Motormännen rasar: ”Regeringen har svikit hushållen”
Foto: Motormännens riksförbund, Matilda Larsson.

Kommuner kommer att ha möjlighet att införa tre miljözoner från och med den 1 januari 2020. Det beskedet gav infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Karolina Skog förra veckan.

Som 24Halmstad rapporterade, i den hårdaste zonen, milijözon klass 3, kommer kommuner ha möjlighet att stänga ute alla bilar förutom elbilar, bränslecellsbilar och bilar som drivs med fordonsgas med rening enligt Euro 6. I den zonen tillåts alltså inte ens personbilar som är laddhybrider, även om de körs på el.

LÄS MER: KLART: Så blir Sveriges nya miljözoner

Regeringens besked har mött kritik från bland annat Motormännens riksförbund som anser att regeringen har svikit svenskarna.

– Det är häpnadsväckande att regeringen väljer att svika hushållen istället för att ställa krav på biltillverkarna som har sålt fordon som släpper ut många gånger mer kväveoxid vid verklig körning än vad typgodkännandet anger. Hushållen ska självklart inte drabbas av detta utsläppstrixande, vare sig genom dålig luft eller genom att få sina bilar förbjudna i stora områden utan någon som helst kompensation, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens riksförbund.

Enligt Motormännen kommer miljözonerna att kosta samhället och hushållen många miljarder, men vara överspelade inom endast några år.

Enligt Transportstyrelsens ursprungliga förslag skulle invånarna i Stockholm behöva köpa nya bilar för mer än nio miljarder kronor. Samhällets besparing på minskat utsläpp och buller skulle endast bli 330 miljoner kronor på tio år, beräknat på att miljözoner införs 2020, enligt Motormännen.

– Luftkvaliteten är viktig och gemensamt beslutade gränsvärden ska vi självklart hålla. Om det kräver att användningen av redan sålda fordonstyper begränsas, kan det endast gälla på de platser och vid de tidpunkter som satta gränsvärden överskrids. Så resonerar man i Oslo, Stuttgart och många andra städer. Nu ligger ett stort ansvar på kommunerna att noggrant utreda om och var miljözoner ska inrättas, säger Heléne Lilja.

Beslutet har dock inte bara mött kritik. Bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet är positiva till regeringens besked.

– Det här är ett beslut i rätt riktning. Miljözonskrav är ett viktigt verktyg för att förbättra luftkvaliteten i våra städer, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Miljöinstitutet skriver i ett pressmeddelande att de istället hade velat se ett dieselförbud tidigare än år 2022.

– Önskvärt hade dock varit att kommunerna haft möjlighet att sätta gränsen till Euro 6 för dieselbilar redan år 2020 och inte som regeringens förslag först 2022. Det är stor skillnad av kväveoxidutsläpp i verklig körning mellan Euro 5 och Euro 6, samtidigt som utsläppsskillnaderna i verkligheten är mindre mellan Euro 5, Euro 4 och Euro 3, säger Anders Roth.

Fakta



Vad händer nu?
Regeringen kommer att besluta om ändringar i trafikförordningen som gör det möjligt för kommunerna att införa de nya miljözonerna. Ändringar behöver först notifieras i EU. Därefter kan kommuner besluta att införa en eller fler miljözoner enligt ovan. Kommunala beslut om miljözoner kan behöva avgöras i domstol.

Regeringen ger också ett uppdrag till Transportstyrelsen att ta fram förslag på hur kommunernas möjlighet att se till att miljözonsbestämmelser och andra trafikregler efterlevs.

Regeringen behöver inte riksdagens godkännande för att ändra i trafikförordningen, men en annan regering kan ändra förordningen igen.

Källa: Motormännens riksförbund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Världens mest klimatsmarta restaurang ska byggas i Skegrie

Snart kan Skegrie få en helt unik restaurang. Paret Claes och Cecilia Stenmark satsar på att bygga en klimatsmart restaurang i ett växthus. "Vårt mål är att bygga den klimatsmartaste fristående restaurangbyggnaden i världen" säger Claes Stenmark.

Gabriel Almlöf

Kl.13:51, 19 april, 2018

Världens mest klimatsmarta restaurang ska byggas i Skegrie

När Claes och Cecilia Stenmark skapar projekt så siktar dem högt. Nu är planen på att bygga världens mest klimatsmarta fristående restaurang i Skegrie, utanför Trelleborg.

– När vi gör saker så går vi hela vägen. Förhoppningen är att det inte ska gå att göra det bättre än vad vi gör det, säger Claes Stenmark.

Den nya restaurangen ska byggas i ett växthus. Det innebär att man kommer att kunna odla bland annat tomat, sallad och örter i växthuset. Ingredienser som sedan ska användas i maten som serveras.

– Målet är att vi ska bli helt självförsörjande när det gäller vissa grönsaker. Det vi inte kan odla kommer vi till största del att köpa in från lokala producenter, säger Claes Stenmark och fortsätter.

– Vårt mål är att bygga den klimatsmartaste fristående restaurangbyggnaden i världen. Det gråvatten vi produceras ska gå till att vattna växterna, värmen som uppkommer vid matlagningen ska värma upp växthuset och vi kommer inte ha några som helst e-ämnen och aromämnen i maten. En stor andel av råvarorna kommer vara ekologiska.

Restaurangen ska ligga i hörnet av

Restaurangen ska ligga i hörnet av Skegrie Byaväg och Torängsvägen.

Den nya restaurangen som kommer få namnet Stenmark Pizza Burgare är tänkt att ligga i korsningen av Skegrie Byaväg och Torängsvägen. Precis som namnet avslöjar så är det vedugnsbakad pizza och hamburgare som kommer att stå på menyn.

– Vi har egentligen pratat om något sådant här i väldigt många år. När vi åkt mellan Skåne och Stockholm har vi ofta klagat på att det inte finns tillräckligt bra snabbmatskedjor. Vårt motto är att klagar man på något så får man starta eget och göra något åt det. Nu blir det äntligen så. Vi vet att vi gör väldigt bra pizza och burgare, så det var naturligt att det blev den maten vi ville satsa på, säger Cecilia Stenmark.

Ritning på den planerade restaurangen.

Ritning på den planerade restaurangen.

Satsningen med den nya restaurangen innebär även 8-13 nya arbetstillfällen i Skegrie.

– Allra helst skulle vi vilja anställa lokalt också och låta ungdomar i området få praktisera och sommarjobba. Helst ska man kunna cykla till jobbet.

Redan under torsdagen ska man lämna in bygglovet och när det beviljats så ska man sätta igång med sitt drömprojekt.

– Kommunen har varit jättebra att jobba med och nu väntar vi bara på bygglov. Jag hoppas att allt går smidigt, så vi kan sätta igång redan till slutet av sommaren.

När tror du att ni kan öppna?
– Vi drömmer så klart om att öppna så snart som möjligt, helst i går om man säger så. Men en realistisk förhoppning är att kunna servera den första pizzan och burgaren om ungefär ett år.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Grannskapet tvingas till höjda hyror: ”Väldigt besviken”

TrelleborgsHem och Hyresgästföreningens metod att skapa rättvisare hyror har fått kritik. Men nu slår hyresnämnden fast att fastighetsbolaget har satt rimliga hyror.

Gabriel Almlöf

Kl.12:14, 19 april, 2018

Grannskapet tvingas till höjda hyror: ”Väldigt besviken”
Foto: Bildbyrån

I april 2017 beslutade Hyresgästföreningen och TrelleborgsHem om en ny metod som skulle skapa rättvisare hyror i staden. De lägenheterna som hade bra skick och läge skulle få högre hyra, och de med sämre skick skulle få lägre hyra.

Men det är inte alla som uppskattat modellen. Grannar på gatan Hallasvängen fick en markant ökning. Något som gjort att det tagit ärendet till Hyresnämnden, det rapporterar Hem & Hyra.

Men nu har ärendet kommit tillbaka och de menar att TrelleborgsHem har rätt att sätta den nya hyran, något som innebär att boende nu inte har något annat val än att betala mer pengar varje månad.

– Jag känner mig väldigt besviken. Jag tycker det är för jäkligt. Hyresnämnden lyssnade inte på oss. Inte ett skvatt, säger en av grannarna till Hem & Hyra.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Personbil i diket – förare borta

På torsdagsförmiddagen inträffade olyckan.

Mia Martelleur

Kl.11:00, 19 april, 2018

Personbil i diket – förare borta
Foto: Arkiv.

En trafikolycka har inträffat på Hemmesdynge byaväg strax innan Äspö. Larmet kom vid 10.50 på torsdagen. Det ska ha rört sig om en personbil som har kört ner i diket.

Enligt polisen står endast bilen kvar i diket men ingen förare har synts till på platsen.

I nuläget finns ingen misstanke om brott.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fängelse – om du tvättar bilen hemma

Få känner till lagbrottet. "Det är viktigt att upplysa människor."

Matilda Larsson

Kl.10:37, 19 april, 2018

Fängelse – om du tvättar bilen hemma
Foto: Pixabay.

Vi svenskar tvättar våra bilar över 30 miljoner gånger per år. Hela 20 miljoner av biltvättarna sker direkt på gatan, enligt energiföretaget Tekniska verken.

Det innebär att en stor mängd svårnedbrytbara ämnen som exempelvis olja, tungmetaller och asfaltsrester rinner ut i våra vattendrag, sjöar och hav, vilka är skadliga både för människor och miljön.

Miljömärket Svanen har siffror som visar att de över 30 miljoner biltvättar som gjordes 2016 ger upphov till utsläpp i form av miljöfarliga tungmetaller som 5,6 ton koppar, 11,3 ton zink, 1 800 kilogram bly, krom och nickel och 41 kilogram kadmium varje år.

Samtidigt visar en ny undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av OKQ8 Scandinavia att miljön inte är särskilt prioriterad bland svenskarna när det är dags att vårtvätta bilen. Hela fyra av tio tvättar bilen hemma på gatan.

Mer än varannan uppger samtidigt att den främsta anledningen till att de tvättar bilen är när den är så smutsig att de skäms.

– Det är viktigt att upplysa människor att det inte är miljövänligt att tvätta bilen hemma, som många kan tro. I flera kommuner är det till och med ett miljöbrott att tvätta bilen på gatan. Har man möjlighet att istället tvätta bilen på en station tar ett reningsverk hand om det smutsiga vattnet, samtidigt som du får tillgång till Svanenmärkta tvättprodukter, säger Alexandra William-Olsson, kommunikationschef på OKQ8 Scandinavia.

Även om reglerna kan skilja sig lite från kommun till kommun, finns det vissa saker som gäller alla, oavsett vart man bor i Sverige.

Enligt andra kapitlet i miljöbalken ”ska alla som utför en handling, som kan orsaka skada för människors hälsa eller miljö, skaffa sig den kunskap som behövs för att skydda omgivningen mot skada eller olägenhet.”

Det står alltså inte uttryckligen i lagen att man inte får tvätta bilen hemma på gatan, men enligt miljöbalken får man inte släppa ut orenat avloppsvatten.

Beroende på var du står hamnar tvättvattnet antingen orenat ut i närmaste vattendrag eller så går det med dagvattenledningarna till det kommunala reningsverket.

Miljönämnden får dessutom i enskilda fall förbjuda en enskild bilägare att tvätta bilen på gatan.

Straffet för miljöbrott är böter eller fängelse i högst två år. I till exempel Jönköping kan en person dömas till böter på 10 000 kronor.

Eftersom det är kommunernas ansvar att se till att miljöbalken följs är det i nuläget en liten risk att bli dömd för att tvätta sin bil på gatan, då få kommuner säger sig lägga några resurser på att bötfälla gatutvättare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Rekordstort intresse för skånska kosläpp

I helgen arrangerar Skånemejerier de första kosläppen.

Gabriel Almlöf

Kl.10:10, 19 april, 2018

Rekordstort intresse för skånska kosläpp
Foto: Gabriel Almlöf

Ett av de säkraste vårtecknen som finns är kosläppen. Under de senaste åren har allt fler firat in våren genom att se kossornas glädjeskutt när de får komma ut efter en lång vinter inomhus.

I år arrangerar företaget Skånemejerier kosläpp på åtta ställen och man tror på rekordmycket publik i år.

– Intresset ökar väldigt mycket varje år, det är häftigt att se. Jag tror att många vill visa sina barn och barnbarn hur det ser ut på en riktig gård och förmedla värden kring djur och natur. Det är en glädje att vara på en gård, att få känna, se och lukta, säger Caroline Hagman som är eventansvarig på Skånemejerier.

De första kosläppen sker på Nils Holgerssongymnasiet och Naturbruksgymnasiet Bräkne-Hoby den 21 april klockan 11:00.

Se alla Skånemejeriets kosläpp i faktarutan. 

 

Fakta



Här arrangeras vårens kosläpp:

Naturbruksgymnasiet Bräkne-Hoby 21 april kl 11
Nils Holgerssongymnasiet 21 april kl 11 och kl 14
Svalöfs Gymnasium 24 april kl 10
Önnestads gymnasiet 27 april kl 10
Bjärsgårds Lantbruk 28 april kl 11
Björketorps Gård 29 april kl 11
Öjeby Gård 5 maj kl 11:30
Trolle Ljungby 5 maj kl 11

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng