Nu blir det svårare att få ersättning för flygförseningar | Nyheter i Trelleborg – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Nu blir det svårare att få ersättning för flygförseningar

Tidigare har man kunnat få ersättning flera år i efterhand – nu sänks tiden rejält.

Matilda Larsson

Kl.10:37, 23 mars, 2018

Nu blir det svårare att få ersättning för flygförseningar
Foto: Pxhere, Högsta Domstolen/Patrik Svedberg.

När flyget har blivit försenat har man tidigare kunnat kräva ersättning från flygbolaget flera år i efterhand.

Nyligen avgjorde dock Högsta Domstolen ett ärende där det ansågs att en skälig tidsfrist för att kräva ersättning för försenade flyg är så lite som två månader.

Eftersom HD är det högsta beslutande organ vi har i Sverige, blir domstolsbeslut i HD prejudicerande, vilket innebär att lägre instanser kommer att förhålla sig till Högsta Domstolens dom i framtiden.

Det vill säga, passagerare kommer kunna kräva ersättning max två månader i efterhand.

Domen rör en tvist mellan ett par passagerare och Turkish Airlines den 15 mars. Passagerarna hade rest i augusti 2013 med Turkish Airlines reguljärflyg från Göteborg till Antalya, Turkiet. Flyget blev försenat och anlände till Antalya mer än tre timmar efter utsatt tid. Två år och tre månader senare krävde passagerarna ersättning.

I domen står det att ”Turkish Airlines medgav att flyget hade varit försenat på ett sådant sätt att passagerarna i och för sig skulle ha haft rätt till den begärda ersättningen. Flygbolaget invände dock att passagerarnas rätt till ersättning hade fallit bort, eftersom de hade meddelat flygbolaget sina krav för sent.”

I både tingsrätt och hovrätt gavs passagerarna rätt, men HD dömde till flygbolagets fördel. HD ansåg att passagerare som kräver ersättning omfattas av reklamationsplikt. I lagen som rör flygförseningar finns dock ingen lagstadgad reklamationsplikt eller tidsfrist.

– Det som är upprörande med domen är att det är så jävla kort tid. Flygbolagen vet ju om när de blir sena, det är en helt annan sak om man köper en annan vara som till exempel en bil. Då kanske felet inte märks förrän efter flera månader, säger flygrättsadvokaten Stephan Eriksson till Vagabond.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kvinna misshandlad av ungdomar på buss

"Fan vad vet och äcklig du är" ska ungdomarna också ha sagt i samband med misshandeln.

Michaela Ekström

Kl.09:27, 22 maj, 2018

Kvinna misshandlad av ungdomar på buss
Foto: Krister Andersson / Bildbyrån / Arkiv

En kvinna i 45-årsåldern åkte buss mellan Pilegränden och Fagerängen den 18 maj vid sextiden på kvällen.

Två flickor gick på bussen strax efter kvinnan. De ställde sig bakom henne och ska ha knäat henne i knävecket så att hon tappade balansen, slog i huvudet i en stolpe och skadade en tand. Hon ska också ha fått en del sårskador i ansiktet. Kvinnan känner inte till flickorna sedan tidigare.

Utöver misshandeln ska flickorna även ha kallat kvinnan diverse glåpord och bland annat sagt ”fan va fet och äcklig du är”.

Kvinnan har polisanmält händelsen som misshandel och ofredande. Det finns för närvarande ingen misstänkt.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Polisen får ny helikopter för terrorbekämpning

"Vi kommer att kunna placera prickskyttar i helikoptrarna".

Mattias Nilsson

Kl.08:36, 22 maj, 2018

Polisen får ny helikopter för terrorbekämpning
Foto: Arkiv.

Polisen ska få två nya helikoptrar till den nationella insatsstyrkan.

– Den första helikoptern kommer vi använda i region syd. Vi ser att det inte är tillräckligt med flygkapacitet där, säger Mats Löfving som är chef för polisens nationella operativa avdelning till Sveriges Radio.

Tanken är att helikoptern ska kunna hjälpa polisen från luften i samband med exempelvis insatser kring pågående terrorbrott.

– Vi kommer kunna placera prickskyttar i helikoptrar som kan stödja polismän som är utsatta för en attack på ett mycket bättre sätt än vi har kunnat tidigare, säger Löfving till radion.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Miljonvinst till Klagstorp i Postkodslotteriet

För andra gången på kort tid landar en miljonvinst i Trelleborgs kommun.

Gabriel Almlöf

Kl.21:06, 21 maj, 2018

Miljonvinst till Klagstorp i Postkodslotteriet
Foto: MostPhotos

Trelleborgarna verkar ha tur i spel. I lördags vann två vänner 4,1 miljoner kronor på Lotto.

Under måndagen var det dags igen, men den här gången i Postkodslotteriet. I dagens dragning vann grannarna på postkod 231 99 i Klagstorp en miljon kronor att dela på.

LÄS MER: Trelleborgare tog hem fyra miljoner på Lotto

Pengarna kommer att delas mellan 122 lyckliga lottägare. Vinnarna får 8 197 kronor vardera.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Snart kan det bli fler betalparkeringar i centrala Trelleborg

Trelleborgarna har kunnat parkera med P-skiva på de flesta platser i staden. Men nu har tekniska nämnden sagt ja till ett förslag som innebär att fler betalparkeringar i centrala Trelleborg.

Gabriel Almlöf

Kl.17:59, 21 maj, 2018

Snart kan det bli fler betalparkeringar i centrala Trelleborg
Foto: Mujo Korach

Tekniska nämnden har sagt ja till ett förslag som innebär att parkeringen i centrum skulle bli avgiftsbelagd, något som Trelleborgs Allehanda först rapporterade om.

Om förslaget går igenom i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige skulle det inbringa mycket pengar till kommunens kassa. Enligt den rapport som nämnden fattat beslut efter, skulle kommunen få in mellan två och fyra miljoner kronor, genom att införa betalparkering.

Samtidigt har många trelleborgare yttrat sitt missnöje över förslaget då de menar att centrumhandeln skulle dö ut. I rapporten skriver tekniska förvaltningen att införandet av parkeringsavgifter tvärtemot kan öka antalet besökare i centrum.

”Många har uppfattningen att besökare överger centrum vid införande av parkeringsavgifter. Tidigare studier framhåller dock att införande av parkeringsavgifter i centrala lägen inte medför någon negativ inverkan på centrumhandeln. Införandet av parkeringsavgift kan istället ha en positiv inverkan på centrumhandeln. Detta eftersom det kan leda till en attraktivare och lugnare trafikmiljö i centrum med mindre söktrafik, emissioner och buller” står det i rapporten.

Om liggande förslag går igenom kommer dock den första timmen fortfarande vara gratis. Priserna planeras ligga mellan 4-6 kronor per timme, beroende på hur nära centrum man parkerar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas

Snart slopas avgiften på paketen från Kina.

Hanna Södergren

Kl.16:04, 21 maj, 2018

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas
Postnord har haft mindre att göra sen administrationsavgiften infördes. Arkivbild.

Första mars i år kom beslutet att Postnord ändrade reglerna för utländska paket. Köper man varor från Kina eller andra länder utanför EU tillkommer det en administrationsavgift på 75 kronor. Detta för att säkra upp momsen.

De flesta paketen var från lågprissajter som till exempel Wish och Ali express. Idag är antalet paket som kommer från Kina knappt tiondel jämfört med förra hösten.

Men nu knappt tre månader senare kommer avgiften att försvinna från lågprissajterna. Bakgrunden tros vara det stora intresset bland svenskarna att just handla på lågprissajterna. Postnord ska ha drivit förhandlingar med företag i Kina så att företagen kan komma att ha hand om momsen direkt vid beställningarna.

– Allt är klart. Postnord har även varit i kontakt med fler aktörer om liknande lösningar, säger en källa till Breakit.

Hur låg avgiften kommer att bli återstår att se, men lägre lär den bli.

– Avgiften kommer att vara avsevärt lägre än de 75 kronorna vi har i dag. Men en avgift måste vi ta eftersom vi fortfarande måste ta betalt för arbetsinsatsen vi måste göra. När avgiften kommer att slopas är inte bestämt än. Det återstår några pusselbitar i den praktiska lösningen innan vi är helt färdiga, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord till Aftonbladet.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng