Liberalerna: ”Trelleborgarna måste få välja själva” | Nyheter i Trelleborg – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
Prata Politik – Del 6 Liberalerna

Liberalerna: ”Trelleborgarna måste få välja själva”

I veckans Prata Politik tar Liberalernas Henrik Silfverstolpe upp vikten av valfrihet, samarbeten och om varför en osexig budget är den bästa för Trelleborg.

Gabriel Almlöf

Kl.16:56, 19 december, 2017

De flesta har bra koll på politiken i Riksdagen, men sämre koll här hemma i Trelleborg. Under sju veckor kommer 24Trelleborg träffa de lokala partierna i kommunfullmäktige. Som läsare kan du lära dig partiets politik på 90 sekunder via video och sedan fördjupa dig i text. Veckans intervju med Liberalerna är del 6 av 7. 

På riksnivå talas det just nu väldigt mycket om Liberalerna. Dels på grund av de svikande opinionssiffrorna och dels på grund av att partiledare Jan Björklund öppnat dörren på glänt till Socialdemokraterna.

LÄS MER: Socialdemokraterna: ”Vi måste bygga fler attraktiva bostäder”

Även i Trelleborg sitter Liberalerna i en intressant position inför valnatten. När parhästen i Moderaterna öppnar upp för att ta stöd av Sverigedemokraterna, öppnar Henrik Silfverstolpe istället upp dörren för Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

– För oss liberaler är det viktigt att vi samarbetar med partier som har en borgerlig grund att stå på. Förstahandsalternativet betyder då ett samarbete med Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna om de skulle komma in, säger Henrik Silfverstolpe som menar att ett samarbete med SD inte kommer att ske.

– För vår del är det väldigt viktigt att vi står upp för våra grundvärderingar. Min bedömning är att både Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet är för olika oss. Jag skulle se det som ytterst svårt att samarbeta med någon av de partierna. Skulle Moderaterna slira i väg och ta stöd av SD, så har inte vi en möjlighet att hänga med på det. Då får vi titta på andra alternativa lösningar med de andra partierna.

Hur ser ni på att samarbeta med Söderslättspartiet?
– Min uppfattning är att Söderslättspartiet har utvecklats till ett ringvägsparti. Jag ser inte att de driver några andra frågor i dagsläget, därför blir de ointressanta för mig att samarbeta med. De utmärker sig inte i trygghetsfrågor eller i skolfrågor, säger Henrik Silfverstolpe och fortsätter.

– Min förhoppning är att vi får till ett bra styre. Sen kan jag inte riktigt säga hur det ser ut. Jag anser att ett bra styre för Trelleborg har ett inslag av Liberalerna i sig. Vi vill dra frågorna i en mer ansvarsfull riktning.

Tolkar jag dig rätt om jag säger att du helst vill ha ett styre med M, KD och C. Men att ett samarbete med S och MP är ett möjligt alternativ?
– Ja, det är en korrekt analys. Framför allt tycker jag att det vore bra om Centern var med och drev de borgerliga frågorna.

Liberalerna har fått kritik från politiska experter för att inte vara tillräckligt tydliga med vad deras politik står för. Anledningen är att många inte tänker på vad liberalismen kämpat för genom alla år, menar Silfverstolpe.

– Jag tror att många tar de liberala frågorna för givet, så som valfrihet och fri rörlighet över gränser. Det har vi liberaler kämpat för i många år. Vi kan även på lokal nivå se att frågor som rör valfrihet har naggats i kanten. Då måste vi vara där och slåss för valfriheten.

– Ett väldigt konkret exempel i Trelleborg är skolbussarna. Vi kämpade tillsammans med Moderaterna för att invånarna skulle kunna få välja själva. Vi kan bara beklaga att Kvartetten gick på en annan linje. Det är inte politikerna som ska bestämma vilken skola du ska gå i eller hur äldrevården ska se ut. Där måste trelleborgare få välja själva. Det är frågor som vi kämpar för.

När ni hette Folkpartiet kallades ni ibland för ”Skolpartiet”, håller ni på att tappa skolfrågorna?
– Jag tror inte att vi håller på och tappa den frågan. Det stämmer att vi uppfattades som skolpartiet och än idag är bildningsnämnden och skolfrågorna jätteviktiga för oss. Men vi är mer än ett skolparti, jag vill inte att vi ska uppfattas som ett enfrågeparti.

– Till valet 2018 tror jag att trygghet och säkerhet kommer vara en av de största frågorna. Vi i Liberalerna vill ha trygghetsvärdar och bättre belysning Trelleborg. Man ska tryggt kunna gå igenom gator och parker utan att känna sig otrygg. Jag hoppas vi inte bara uppfattas som ”skolparti” utan också som ett ”trygghetsparti” eller ”ekonomiparti”, säger Henrik Silfverstolpe och syftar på den senaste budgeten.

Med bara två mandat i kommunfullmäktige trodde ingen att Liberalernas budget skulle gå igenom. Men enligt Silfverstolpe innehöll den minst valfläsk samtidigt som den var bäst för kommuninvånarna.

– Trelleborgs kommun står inför en lång rad stora investeringar med Kuststad, ringväg och nya skolor. För att kunna hantera det så tycker vi att man måste ha en mer ansvarsfull ekonomisk politik i kommunen. I vår budget planerade vi för ett överskott på två procent. Betydligt högre än alla andra.

Vad skiljer då er budget från Kvartettens budget?
– Vi lägger inte ut lika mycket pengar. Man kan lägga ut pengar som valfläsk. Det kan se väldigt bra ut, men där har vi valt att vara ansvarstagande. Det gäller att klara att finansiera och ro i land en kommunal verksamhet. Kvartettens budget tål ingen avvikelse. Får vi en dålig vinter så rusar kostnaderna för väghållningen, och så går kommunens ekonomi på pumpen. Vi anser att vi måste klara av oförutsedda saker, säger Henrik Silfverstolpe och fortsätter.

– Vår tanke kanske låter lite osexig i trelleborgarnas öron. Men de är kloka människor och kommer förstå det här. Ekonomi hamnar om ansvarstagande, och att få resurser att räcka. Inte om att ”ge allt till alla”. Någon kanske måste vara klassens ordningsman. Då är vi beredda att ta den rollen.

Fakta



Liberalerna i Trelleborg

Liberalerna är tillsammans med Moderaterna och Sverigedemokraterna ett av oppositionspartierna i kommunfullmäktige.

Oppositionsråd: Henrik Silfverstolpe

Valresultat 2014: 3,28%

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Därför ska du äta kål varje dag

Kål är både billigt, kalorisnålt och fullt av vitaminer. Emelie Elmes tipsar om hur du får in mer kål i vardagen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:53, 21 april, 2018

Kål i alla dess former är inte bara en billig och kalorisnål grönsak. Den innehåller magnesium, kalium och kalcium och är fullproppad med vitaminer.

Den är bra mot inflammationer och sjukdomar och är blodsockersänkande. Med andra ord är kål är en riktig supergrönsak som du borde äta mycket av.

LÄS MER: TV: Så tränar du hela kroppen utomhus

Tycker du att det är svårt att laga god mat med kål? Ofta handlar det om att hitta inspiration. Jag äter massor av kål och i filmen visar jag mina sju favoriter!

Det finns mängder av recept på internet. Titta där eller experimentera fram din egna recept.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Förutom alla ovan nämnda egenskaper de har allihop så har var och en kvaliteter som gör dem extra bra.

Grönkål:
Renar kroppen och förbättrar leverns funktion. Den ser också till att de positiva tarmbakterierna blir fler och hjälper till vid matsmältning och näringsupptag

Vitkål:
Innehåller massor av nyttobakterier som bidrar till en positiv tarmflora.

Rödkål:
Innehåller mycket K-vitamin som bl.a. är bra för immunsystem och blodkärl Den innehåller med sin fina färg samma antioxidant som blåbär.

Brysselkål:
Denna lilla variant är otroligt näringsrik. Den innehåller också svavelämnen som omvandlas till antioxidanter.

Blomkål:
Innehåller mycket fibrer som håller igång tarmrörelserna och är bra för matsmältningen.

Kål är bra för dig på så många sätt. Det är så mycket mer än ett kalorisnålt alternativ. Experimentera mer i köket och ge kålen en given plats på köksbordet!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så tränar du hela kroppen utomhus

Emelie Elmes visar 15 övningar som du kan göra helt utan redskap.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:51, 14 april, 2018

Äntligen är den här, solen. Helt plötsligt ser vi grannarna ute i trädgårdarna, löparna i spåren och soldyrkarna i lä bakom husknutarna. Nu upplever många att det är svårt att få till träningen. Den prioriteras bort i allt annat som måste göras.

Personligen så kombinerar jag gymträningen med utomhusträning under vår och sommar. Det finns så otroligt mycket du kan göra med den egna kroppen som redskap.

LÄS MER: TV: Så testar du dina inre magmuskler

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Varva trädgårdsarbetet med korta träningspass eller passa på att köra några övningar när du ändå ska ligga och gassa i solen. Självklart ska du ligga och pressa om det är vad du vill och behöver.

Det jag försöker säga är att om du vill hålla igång träningen under vår och sommar, då har du alla möjligheter i världen.

Träning är en färskvara och om du tar uppehåll nu så får du börja om i augusti igen. Du kanske inte behöver köra lika ofta och lika länge under de varma månaderna?

Släpp pressen på att utvecklas och träna för att underhålla det du byggt upp och kämpat för istället. Tränar du tio minuter i solen idag så är det tio minuter mer än alla dem som inte tränar alls.

I filmen ser du 15 övningar som är ständigt återkommande på mina utomhuspass. Hoppas du hittar din morot att hålla igång träningen året runt!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Klurig rad väntar på Stryktipset – 13 miljoner i jackpot

Här är ett par överraskande rekar i jakten på miljonerna under lördagens omgång.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.11:01, 13 april, 2018

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Svår kupong med 13 miljoner i jackpot!
På Tipsarenan.se hittar du fler starka speltips och rekar.

  1. Tottenham – Manchester City (1)
    Veckans spik. City har rejäl baksmälla.
  2. Burnley – Leicester (1,X)
    Burnley i hälarna på självaste Arsenal förlorar inte här.
  3. Crystal Palace – Brighton (1,2)
    Palace innebär nästan alltid rally.
  4. Huddersfield – Watford (1,2)
    Hudds behöver verkligen vinna men är inte att lita på.
  5. Liverpool – Bournemouth (X,2)
    Favorit i fara på grund av CL-fokus. Vi går all-in med X2.
  6. Swansea – Everton (1)
    Swansea grym hemmastatistik. Everton imponerar inte.
  7. Middlesbrough – Bristol City (2)
    Ren feeling för ett Bristol på väg uppåt.
  8. Norwich – Cardiff (1)
    Enkelt, Cardiff nere i panikgropen, orkar inte detta heller.
  9. Barnsley – Bolton (1,X)
    Bottenkrig då väger hemmaplan extra tungt.
  10. Nottingham – Ipswich (1,2)
    Svår match, vi gamblar rätt ut.
  11. Queens PR – Preston (1,X)
    QPR flera starka hemmamatcher på rad nu.
  12. Reading – Sunderland (X)
    Sönderland krigar fram en poäng.
  13. Häcken – Dalkurd (X2)
    Häcken med av 2 avstängningar senast mot BP lyckas inte slå hål på ett Dalkurd som älskar underlaget. 

annons tipsarenan

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så testar du dina inre magmuskler

Starka magmuskler har du stor nytta av i vardagen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:37, 7 april, 2018

De flesta har koll på att det är viktigt att vara stark i den inre muskulaturen. Stark magmuskulatur är bra för hållningen och skyddar ryggen. Den håller även upp den yttre muskulaturen och gör magen plattare.

Det är däremot inte så många som har koll på hur man kan testa den. Det är tyvärr väldigt vanligt att träna magen utan att egentligen ha kontakt med den inre muskulaturen.

LÄS MER: TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Lägg fokus på detta och jag lovar dig att du kommer känna skillnad. Jag ska försöka guida dig till att kunna se om du har aktivering i alla fyra lager.

Ja! Så många lager är det. Vi har de raka synliga (M.Rectus abdominis) de sneda (M.Externus abdominis och M.Internus abdominis) och slutligen den innersta stabiliserande muskulaturen (M.Transversus abdominis).

För att vara säker på att alla lager är aktiverade brukar jag känna på två ställen. Se filmen!

Steg 1 är att hitta spänningen när du är stilla. Testa detta liggande på rygg, på sidan, sittande och stående. När du känner att du behärskar detta kan du gå vidare till steg 2 som blir att hålla denna aktivering när du rör dig.

Börja smått och stärk magen inifrån och ut! En stark inre muskulatur kommer du ha nytta av i både träningen och vardagslivet.

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

24Sveriges skribent Emelie Elmes går igenom grunderna till en välbalanserad kost.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:49, 30 mars, 2018

Det pratas mycket om vad vi ska äta och inte. Det går trender i olika dieter och det finns oändligt många varianterna att välja på.

Jag tänker så här. Kroppen behöver bra mat för att fungera optimalt. Hjärnan behöver bränsle för att tänka och för att kunna lära sig nya saker. Ge kroppen bra energi för att den är värd det. Se till att nyttig mat och god mat blir samma sak genom att spendera tid i köket.

LÄS MER: TV: Gymskola – häng med i gymsnacket

Så här lagom till chokladäggen och påskmaten så tänkte jag lära dig några grunder inom kost och näring!

Lär dig hur koppen fungerar och vad den behöver och du har kommit en lång bit på vägen.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Kolhydrater – samlingsnamn för stärkelser, socker och kostfibrer

Glykemiskt index (GI) – ett sätt att mäta hur ett livsmedel påverkar blodsockernivån

Insulin – ett hormon som tillverkas i bukspottskörteln. Detta utsöndras som ett svar på förhöjda nivåer av glukos (socker) i blodet

Långsamma kolhydrater (kolhydrater med lågt GI) – tas upp långsamt i kroppen.

Då glukoshalten stiger långsamt kommer insulinet slås på i ett lugnare tempo och blodsockret hålls på en jämn nivå (se exempel på film)

Snabba kolhydrater (kolhydrater med högt GI) – tas upp snabbt i kroppen, glukoshalten ökar vilket medför att kroppen slår på insulin. Cellerna tar upp glukos och lagrar socker i cellerna vilket leder till att blodsockret sänks. (se exempel på film)

Fett – energigivande näringsämne som bland annat lagrar energi. Fett brukar delas upp i enkelomättat/fleromättat och mättat fett. (se exempel på film)

Proteiner – kroppens byggstenar, bygger upp och reparerar muskelmassa, celler och vävnader. (se exempel på film)

Fibrer – kolhydrater som inte kan brytas ner (spjälkas). De når alltså tjocktarmen utan att avge energi. Bra för bl.a. tarmarnas funktion, motverkar infektioner och ökar mättnadskänsla. (se exempel på film)

Vitaminer – organiska, livsviktiga näringsämnen som måste tillföras via födan.

Basalomsättning – uttryck för hur mycket energi du gör av med i vila

Aminosyror – beståndsdelar som bygger upp proteinerna i kroppen

Essentiella aminosyror – aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv, dessa är livsviktiga att få i sig

Negativ energibalans – när energiförbrukningen är högre än energiintaget

Positiv energibalans – när energiförbrukningen är lägre än energiintaget

Slutligen. Var inte för hård mot dig själv. Äter du 35 mål i veckan och 3 av dem målen blir mindre bra är det inte hela världen. Är det däremot 20 måltider som inte blir bra behöver du kanske tänka om?

Det är rutinerna som är viktiga och inte undantagen. Ät gott och ta hand om dig själv och din kropp. Det går att göra båda!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng