Storsatsningar i Skånes kollektivtrafik | Nyheter i Trelleborg – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Storsatsningar i Skånes kollektivtrafik

Dubbeldäckartåg, elektrifierade bussar och nya sträckor till superbussarna är bara några satsningar.

André Kvist

Kl.17:07, 20 november, 2017

Storsatsningar i Skånes kollektivtrafik
Från vänster Nicklas Ljungström (MP) och Stefan Svalö (S), kollektivtrafiknämnden Region Skåne. Foto: André Kvist/24Malmö.

Ingen som passerat Lunds centrala delar har kunnat undgå att lägga märke till det stora arbetet med spårvägen som ska gå mellan centralen och forskningsstationerna MAX IV och EES. Eller missat Malmös superbuss på linje 5. För att inte tala om Landskronas eldrivna buss som går genom stan.

Satsningarna på kollektivtrafiken slutar inte där. ”Förutsättningarna finns” säger de rödgröna när de presenterar sina planer och berättar om nästa års budget. De hänvisar till den stora ökningen av resandet som har skett på tåg och bussar, från drygt 60 miljoner resor vid millenieskiftet till 160 miljoner förra året.

– Vårt mål är att fördubbla marknadsandelarna till 2030 och att 8 av 10 ska vara nöjda med Skånetrafiken om åtta år, säger Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden, Region Skåne.

Främst längs västra Skåne ser man möjligheter för kollektivtrafiken att ta över från den motordrivna trafiken. Ett svar på tal är de dubbeldäckade tåg som kommer gå från Helsingborg till Österport i Köpenhamn. Enligt planen ska de vara trafikredo i december 2020.

– Den långväga resenären sätter sig på övervåningen. Den som reser kortare eller med bagage sitter där nere. Vi behöver en kapacitetsförstärkning och med detta kan vi få ett nettotillskott på 2-300 passagerare per tåg, säger Stefan Svalö.

Om fem år ska det finnas tolv dubbeldäckartåg vilket är en investering på 1,8 miljarder kronor.

Arbetet med spårvägen i Lund är i full gång, som tidigare nämnt, man planerar att de sju spårvagnsset som just nu upphandlas ska börja rulla 2020.

Superbussarna kommer med stormsteg. Den nuvarande sträckan i Malmö, linje 5, beskrivs som en framgångssaga av vice ordförande Nicklas Ljungström (MP). Han berättar att ytterligare sju linjer ska byggas ut fram till 2027 i Malmö.

– Nästa etapp vilket är linje 8 som planeras till nästnästa år. Därefter följer linjerna 2,4,5,6,9 och 10, säger han.

Även Helsingborg ska få sina superbussar. Det ska bli tre busslinjer med eldrift, varav den första har trafikstart 2019.

Hur ser ni på att byggandet av dessa sträckor och de framtida sträckorna kommer påverka trafiken?

– Det kommer att påverka, det måste till framkomlighetslösningar vilket vi tar med städerna för att vara samspelta hela vägen, men det kommer märkas tydligt, säger Nicklas Ljungström.

– Självklart ska vi ta hänsyn till bilister på något sätt men det handlar om att ge möjligheter. Att på sikt skapa bilfria innerstäder. Det är väldigt stora förändringar men kollektivtrafiken ska ha företräde, det är oerhört viktigt att bussen kommer fram, säger Stefan Svalö.

Nästa år kommer Öresundstågen börja sin välbehövliga upprustning. Tågen ska modernas in- och utvändigt. Samt så ska Wifi-problemen åtgärdas med ett nytt system.

– Det är välbehövligt och på tiden, vi har haft en del bekymmer med toaletter och brist på bagageutrymmen, säger Svalö och nämner även problem med trådlöst internet.

Varje upprustning kostar drygt 5 miljoner per tåg, berättar Linus Eriksson, Skånetrafikens trafikdirektör. I januari kommer det första nygamla tåget att börja rulla.

Det finns även planer att satsa på elektrifiering i Malmö och Landskrona (inklusive Ven) redan nästa år.

– Målet är att 2018 ska alla fossildrivna bussar var borta. Nästa steg är att göra dem elektriska i städerna, noll utsläpp och tysta, säger Ljungström.

Fakta



Budget.

Ytterligare 231,5 miljoner kronor i ökat regionbidrag.

Budget 2018 omfattar 5 841 miljoner kronor.

De senaste två åren har det blivit ett underskott främst på grund av gränskontrollerna vid Hyllie och Kastrup. Förra året gick man minus 60 miljoner kronor. I år är prognosen att det blir minus 30 miljoner kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Snart kan det bli fler betalparkeringar i centrala Trelleborg

Trelleborgarna har kunnat parkera med P-skiva på de flesta platser i staden. Men nu har tekniska nämnden sagt ja till ett förslag som innebär att fler betalparkeringar i centrala Trelleborg.

Gabriel Almlöf

Kl.17:59, 21 maj, 2018

Snart kan det bli fler betalparkeringar i centrala Trelleborg
Foto: Mujo Korach

Tekniska nämnden har sagt ja till ett förslag som innebär att parkeringen i centrum skulle bli avgiftsbelagd, något som Trelleborgs Allehanda först rapporterade om.

Om förslaget går igenom i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige skulle det inbringa mycket pengar till kommunens kassa. Enligt den rapport som nämnden fattat beslut efter, skulle kommunen få in mellan två och fyra miljoner kronor, genom att införa betalparkering.

Samtidigt har många trelleborgare yttrat sitt missnöje över förslaget då de menar att centrumhandeln skulle dö ut. I rapporten skriver tekniska förvaltningen att införandet av parkeringsavgifter tvärtemot kan öka antalet besökare i centrum.

”Många har uppfattningen att besökare överger centrum vid införande av parkeringsavgifter. Tidigare studier framhåller dock att införande av parkeringsavgifter i centrala lägen inte medför någon negativ inverkan på centrumhandeln. Införandet av parkeringsavgift kan istället ha en positiv inverkan på centrumhandeln. Detta eftersom det kan leda till en attraktivare och lugnare trafikmiljö i centrum med mindre söktrafik, emissioner och buller” står det i rapporten.

Om liggande förslag går igenom kommer dock den första timmen fortfarande vara gratis. Priserna planeras ligga mellan 4-6 kronor per timme, beroende på hur nära centrum man parkerar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Centern vill ha kvar sjukhuskök

Menar att förslaget är ologiskt.

Axel Brantemo

Kl.14:58, 20 maj, 2018

Centern vill ha kvar sjukhuskök
Foto: Pressbild.

Centerpartiet i Region Skåne ser flera problem i förslaget om att utreda möjligheterna att stänga ned flera sjukhuskök och låta maten till alla sjukhusområden i Skåne göras i ett eller två kök.

– Att centralisera all matlagning till ett eller ett par kök är ologiskt, innebär stora risker och skapar problem för kompetensförsörjningen. Jobben ska finnas i hela Skåne, säger Lennart Pettersson (C), vice ordförande i Servicenämnden.

Centerpartiet ser hellre att möjligheten för enskilda sjukhuskök och lösningar med externa leverantörer finns kvar.

– Att centralisera all matlagning till ett eller ett par kök är ologiskt, innebär stora risker och skapar problem för kompetensförsörjningen. Jobben ska finnas i hela Skåne, säger Lennart Pettersson (C), vice ordförande i Servicenämnden.

Förslaget skulle också innebära svårigheter med kompetensförsörjningen och problem för befintlig personal runt om i Skåne, menar Centerpartiet i regionen.

– Går förslaget igenom kommer vi troligen tappa mycket erfaren och kompetent personal som inte har möjlighet att följa med jobbet till en annan del av Skåne än där de arbetar idag. Och vi centerpartister tycker det är viktigt att jobben finns i hela Skåne, säger Birte Sandberg (C), gruppledare i Region Skåne och ledamot i Beredningen för framtidens sjukvård.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Larm om farligt utsläpp: ”Ventil som fastnade”

Räddningstjänsten kunde snabbt avfärda utsläppet innan det blev omfattande.

Filip Edvardsson

Kl.08:02, 20 maj, 2018

Larm om farligt utsläpp: ”Ventil som fastnade”
Foto: Larm-Soderhamn / MostPhotos

På söndagsmorgonen kom ett larm om ett farligt utsläpp vid Gislövs Läge i Trelleborg.

När räddningstjänsten visade det sig handla om koldioxid som läckte från en tank.

– De höll på att fylla på tuber med koldioxid och när de gjorde det fastnade en ventil. Då läckte det ut koldioxid. Men vi kom till platsen och stängde ventilen, så det var ingen fara, berättar Håkan Månsson, inre befäl vid räddningstjänsten syd.

Ingen person kom till skada vid utsläppet.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Man åtalas för att ha kört bil med knark i blodet

Under fredagen åtalades mannen.

Mattis Andersson

Kl.14:04, 19 maj, 2018

Man åtalas för att ha kört bil med knark i blodet
Foto: Arkiv

Vid Ystads tingsrätt åtalades under fredagen en man, 28 år gammal, på tre punkter.

Enligt åtalet ska 28-åringen kört bil när han haft narkotika i blodet, samt haft 2,8 gram cannabis med sig. Han har inte heller haft tillåtelse att köra bil.

Därför åtalas mannen nu för grov olovlig körning, rattfylleri samt ringa narkotikabrott. Händelsen ska ha ägt rum den 12 april 2018.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Arbetslösheten minskar i Trelleborg

Arbetslösheten minskar i så väl Trelleborg som hela Skåne.

Gabriel Almlöf

Kl.08:05, 19 maj, 2018

Arbetslösheten minskar i Trelleborg
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN

Enligt nya siffror från Arbetsförmedlingen sjunker arbetslösheten i alla grupper i samhället i Skåne. 2000 personer färre var enligt de färska siffrorna utan jobb i Skåne i april jämfört med samma period förra året.

9,3 procent var i april inskrivna som arbetslösa i Skåne. Samma månad förra året låg den siffran på 9,8 procent.

– Vi ser att arbetslösheten sjunker stadigt bland både inrikes och utrikes födda och det går allt bättre för nyanlända. Subventionerade anställningar som nystartsjobb och extratjänster är viktiga vägar in på arbetsmarknaden för den som är ny i Sverige och saknar tillräcklig utbildning eller eget kontaktnät, säger Annika Sundén, analyschef på Arbetsförmedlingen i ett pressmeddelande.

Samtidigt är det fler arbetslösa i Skåne jämfört med rikssnittet och allra högst är arbetslösheten i Malmö med 13,8 procent. Minst arbetslösa finns i Lomma med 3,2 procent. I Trelleborg är den siffran 7,7 procent, en minskning med 0,7 procent jämfört med samma tid i fjol.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng