Storsatsningar i Skånes kollektivtrafik

Dubbeldäckartåg, elektrifierade bussar och nya sträckor till superbussarna är bara några satsningar.

André Kvist

Kl.17:07, 20 november, 2017

Storsatsningar i Skånes kollektivtrafik
Från vänster Nicklas Ljungström (MP) och Stefan Svalö (S), kollektivtrafiknämnden Region Skåne. Foto: André Kvist/24Malmö.

Ingen som passerat Lunds centrala delar har kunnat undgå att lägga märke till det stora arbetet med spårvägen som ska gå mellan centralen och forskningsstationerna MAX IV och EES. Eller missat Malmös superbuss på linje 5. För att inte tala om Landskronas eldrivna buss som går genom stan.

Satsningarna på kollektivtrafiken slutar inte där. ”Förutsättningarna finns” säger de rödgröna när de presenterar sina planer och berättar om nästa års budget. De hänvisar till den stora ökningen av resandet som har skett på tåg och bussar, från drygt 60 miljoner resor vid millenieskiftet till 160 miljoner förra året.

– Vårt mål är att fördubbla marknadsandelarna till 2030 och att 8 av 10 ska vara nöjda med Skånetrafiken om åtta år, säger Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden, Region Skåne.

Främst längs västra Skåne ser man möjligheter för kollektivtrafiken att ta över från den motordrivna trafiken. Ett svar på tal är de dubbeldäckade tåg som kommer gå från Helsingborg till Österport i Köpenhamn. Enligt planen ska de vara trafikredo i december 2020.

– Den långväga resenären sätter sig på övervåningen. Den som reser kortare eller med bagage sitter där nere. Vi behöver en kapacitetsförstärkning och med detta kan vi få ett nettotillskott på 2-300 passagerare per tåg, säger Stefan Svalö.

Om fem år ska det finnas tolv dubbeldäckartåg vilket är en investering på 1,8 miljarder kronor.

Arbetet med spårvägen i Lund är i full gång, som tidigare nämnt, man planerar att de sju spårvagnsset som just nu upphandlas ska börja rulla 2020.

Superbussarna kommer med stormsteg. Den nuvarande sträckan i Malmö, linje 5, beskrivs som en framgångssaga av vice ordförande Nicklas Ljungström (MP). Han berättar att ytterligare sju linjer ska byggas ut fram till 2027 i Malmö.

– Nästa etapp vilket är linje 8 som planeras till nästnästa år. Därefter följer linjerna 2,4,5,6,9 och 10, säger han.

Även Helsingborg ska få sina superbussar. Det ska bli tre busslinjer med eldrift, varav den första har trafikstart 2019.

Hur ser ni på att byggandet av dessa sträckor och de framtida sträckorna kommer påverka trafiken?

– Det kommer att påverka, det måste till framkomlighetslösningar vilket vi tar med städerna för att vara samspelta hela vägen, men det kommer märkas tydligt, säger Nicklas Ljungström.

– Självklart ska vi ta hänsyn till bilister på något sätt men det handlar om att ge möjligheter. Att på sikt skapa bilfria innerstäder. Det är väldigt stora förändringar men kollektivtrafiken ska ha företräde, det är oerhört viktigt att bussen kommer fram, säger Stefan Svalö.

Nästa år kommer Öresundstågen börja sin välbehövliga upprustning. Tågen ska modernas in- och utvändigt. Samt så ska Wifi-problemen åtgärdas med ett nytt system.

– Det är välbehövligt och på tiden, vi har haft en del bekymmer med toaletter och brist på bagageutrymmen, säger Svalö och nämner även problem med trådlöst internet.

Varje upprustning kostar drygt 5 miljoner per tåg, berättar Linus Eriksson, Skånetrafikens trafikdirektör. I januari kommer det första nygamla tåget att börja rulla.

Det finns även planer att satsa på elektrifiering i Malmö och Landskrona (inklusive Ven) redan nästa år.

– Målet är att 2018 ska alla fossildrivna bussar var borta. Nästa steg är att göra dem elektriska i städerna, noll utsläpp och tysta, säger Ljungström.

Fakta



Budget.

Ytterligare 231,5 miljoner kronor i ökat regionbidrag.

Budget 2018 omfattar 5 841 miljoner kronor.

De senaste två åren har det blivit ett underskott främst på grund av gränskontrollerna vid Hyllie och Kastrup. Förra året gick man minus 60 miljoner kronor. I år är prognosen att det blir minus 30 miljoner kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gärningsmannen bosatte sig när ägarna var borta

Männen gjorde sig hemmastadda när ägarna var borta.

Gabriel Almlöf

Kl.14:02, 19 februari, 2018

Gärningsmannen bosatte sig när ägarna var borta
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN

Flera stugägare i Dalköpinge har fått ovälkomna gäster. Enligt en polisanmälan ska någon eller några personer brutit sig in i minst två stugor när ägarna varit borta. De ska ha sovit och uppehållit sig i stugorna, men det är oklart hur länge.

– Ägaren har sett att en ruta var krossad och inne i stugan fanns det täcken, pantburkar och cigarettfimpar, säger Trelleborgspolisen.

Förövarna hade lämnat platsen när ägarna kom dit.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tjuvarna slog till – stal 10 000 kronor

En lägenhetsägare i Trelleborg har drabbats av inbrott.

Gabriel Almlöf

Kl.12:06, 19 februari, 2018

Tjuvarna slog till – stal 10 000 kronor
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN

En lägenhetsinnehavare i Trelleborg har drabbats av ett inbrott. När ägaren lämnade lägenheten under kvällen passade två inbrottstjuvar på att ta sig in i bostaden. Där fick man med sig en stor mängd kontanter.

– Vi väntar fortfarande på full godsförteckning men det vi vet är att kontanter till ett värde av cirka 10 000 kronor har stulits från platsen, säger Trelleborgspolisen.

Det finns i nuläget ingen misstänkt för brottet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Trots ökat självförtroende – allt fler misslyckas med körkortet

Män blir underkända oftare än kvinnor, enligt statistik från Trafikverket.

Matilda Larsson

Kl.12:04, 19 februari, 2018

Trots ökat självförtroende – allt fler misslyckas med körkortet
Foto: Matilda Larsson / Transportstyrelsen.

Under flera år har det rapporterats om hur fler och fler misslyckas på sina körkortsprov.

Hittills i år har knappt 44 procent blivit godkända på teoriprovet för B-körkort och knappt 47 procent godkändes på körprovet.

Det är en minskning med över en procent av teoriproven, och en marginell minskning med 0,19 procent av körproven, jämfört med 2017.

Enligt statistik från Trafikverket klarar kvinnor oftare proven än män, där ungefär varannan kvinna klarar både teorin och körprovet, medan endast fyra av tio män klarar teoriprovet och knappt 45 procent klarar körprovet.

Det ökande antalet misslyckanden beror enligt Berit Johansson, förbundsordförande för STR, på att fler har en övertro på sig själva.

–  Det har inte blivit svårare att ta körkort, vilket man kan tro, utan det är attityden till proven som har ändrats. I dag har de som kör upp inställningen att ”går det så går det”. Det är ett sätt att ta en genväg och spara tid om man lyckas, säger hon till SvD.

Hittills i år har nästan 29 000 kunskapsprov och ungefär 24 600 körprov genomförts på Trafikverket.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Busschaufför bestulen under färd

Alla passagerare är inte ärliga. Det fick en busschaufför i Trelleborg erfara under ett arbetspass.

Gabriel Almlöf

Kl.10:42, 19 februari, 2018

Busschaufför bestulen under färd
Foto: Jonas Ljungdahl / BILDBYRÅN

En busschaufför i Trelleborg blev av med sin jacka och plånbok under tiden har körde buss. Enligt polisen ska mannen ha kört buss 144 när ett par ungdomar gick av bussen och ropade någonting mot honom. Efter cirka tio minuter inser mannen att hans jacka och plånbok är borta.

Chauffören misstänker nu att ungdomarna tog jackan när de gick av. Enligt polisen hade mannen inga kontanter i plånboken men väl ett bankkort, ett kreditkort och sina körkort.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lönegapet: Så länge jobbar kvinnor gratis

Enligt en ny undersökning förväntas svenskarna nå jämställda löner först år 2050.

Matilda Larsson

Kl.10:12, 19 februari, 2018

Lönegapet: Så länge jobbar kvinnor gratis
Foto: Max Pixel.

Varje månad tjänar kvinnor i Sverige i genomsnitt 4 200 kronor mindre än män. Det skriver organisationen Sveriges Kvinnolobby i ett pressmeddelande.

Enligt organisationen är lönegapet mellan kvinnor och män nu i genomsnitt tolv procent. Baserat på en arbetsdag från kl. 8-17, innebär det att män får betalt hela dagen, medan kvinnor får betalt för sitt arbete fram till klockan 16:02 och arbetar därmed gratis 58 minuter per dag.

– Kvinnors lägre löner är ett uttryck för ett samhälle där kvinnor värderas lägre än män. Det är dags att regeringen och arbetsmarknadens parter slutar upprätthålla löneskillnaderna och gemensamt tar ansvar för att kvinnor ska få lön hela dagen, säger Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges Kvinnolobby.

Sedan rörelsen bildades för sex år sedan har klockslaget flyttats fram från klockan 15:51 till klockan 16:02. Med den förändringstakten,1,8 minuter per år, nås jämställda löner om 32 år – år 2050.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng