TV: Så får du en vältränad mage | Nyheter i Trelleborg – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så får du en vältränad mage

24Sveriges skribent Emelie Elmes tipsar om sex övningar som hjälper dig att nå målet.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:59, 4 november, 2017

Finns det något mer omtalat ämne inom träning än hur du får en vältränad mage? Det finns ett överflöd av tips för att få fram magmusklerna och det är inte helt lätt att veta vilka som fungerar. Precis som i resten av kroppen så beror valet av övningar på vad du vill ha ut av träningen.

Det viktigaste gällande en platt mage är att träna upp den inre muskulaturen. Jag pratar om bukmuskulaturen som håller organen på plats. De finns alltså innanför de där omtalade raka magmusklerna som syns när du har ett ”sexpack”.

LÄS MER: TV: Så får du till ett helkroppspass med otippade redskap

Att vara stark i den inre muskulaturen är bra för hållningen och stabiliserar resten av kroppen när du tränar. En stark inre magmuskulatur förebygger skador och det är också främst den som håller in och ger en platt mage.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

För att få större muskler är det precis som i resten av kroppen tyngre magövningar och färre repetitioner du ska ägna dig åt.

För att få en stark mage behöver du träna den aktivt, gärna tre gånger i veckan. Eftersom du har flera lager magmuskler behöver du träna olika övningar i olika riktningar för att komma åt alla. Kombinera en sund kosthållning med regelbunden magträning så är du på god väg.

Jag älskar att träna magen och varierar mina övningar i oändlighet. Jag mixar alltid dynamiska övningar med statiska för att komma åt hela paketet.

Här kommer några av mina favoritövningar i ett pass som tar cirka tio minuter. Kör alla övningarna 3-4 rundor och vila någon minut efter varje runda!

Tid och repetitioner är bara riktlinjer, utgå ifrån dig och din startposition.

1. Liggande knäpress
Gör såhär: Ligg på rygg med benen i 90 grader. Pressa händerna mot benen. Håll några sekunder och släpp. 10 repetitioner

2. Fyrfota med knälyft
Gör såhär: Stå på alla fyra med händerna under axlarna. Sug in magen mot ryggraden och håll ryggen rak. Lyft knäna och bibehåll spänningen i magen. Håll kvar några sekunder och släpp. 10 repetitioner.

3. Sidoplanka (visar både på knä och tå)
Gör såhär: Sätt armbågen under axeln. Sträck på benen eller sätt i undre knät. Håll en stark och rak kropp cirka 20-30 sek eller så länge du orkar med korrekt teknik. Upprepa på båda sidor.

4. Bäckenlyft
Gör så här: Ligg på rygg och böj benen. Gör lyftet uppåt. 10 repetitioner.

5. Hältouch
Gör såhär: Ligg på rygg med fötterna höftbrett isär. Gör lugnt och kontrollerat en sidocrunch och nudda hälen med handen. Byt sida. 10 gånger/sida

6. Bensänk
Gör såhär: Ligg på rygg med benen i 90 grader. Sänk benen mot golvet. (visar både med raka och böjda ben) Ju rakare ben desto tyngre. Håll en naturlig svank. Vänd när du inte orkar hålla svanken längre. 10 repetitioner

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Därför firas alla mammor i dag

Nästa år firar Mors dag 100 år i Sverige, men allt började med en minnesstund i USA.

Robin Östberg

Kl.09:59, 27 maj, 2018

Därför firas alla mammor i dag
Foto: Mostphotos.

I Sverige firas Mors dag den sista söndagen i maj. Samma sak gäller i bland annat Tunisien, Haiti och Frankrike. I grannlandet Norge firas däremot mors dag den andra söndagen i februari.

Enligt tidningen Aftonbladet ville en kvinna som hette Ann Jarvis hedra sin mammas bortgång på hennes årsdag i den amerikanska staden Philadelphia år 1905. Den 10 maj samma år hölls därför en gudstjänst till minnet av modern som fokuserade på det fjärde budordet samt moderskärlek. Dåvarande presidenten Woodrow Wilson blev så pass tagen av detta att han instiftade mors dag 1914.

De följande året spreds ryktet om dagen över hela USA och så småningom till Europa. Efter att mors dag antagits i Storbritannien nådde firandet även till Skandinavien.

Efter första världskriget var Sverige under förändring. Folkhemmet höll då på att utvecklas och kärnfamiljen stod i centrum. På författaren Cecilia Bååth-Holmberg initiativ firades mors dag i Sverige första gången 1919. Men det skulle dröja ett par decennier innan firandet tog fart på allvar.

Fakta



I ett häfte som gavs ut 1929 fanns några tips på hur mors dag kunde firas:

  • Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.

  • Mor hälsas om morgonen med sång från barnen.

  • Hon bjuds före uppstigandet på kaffe och bröd; helst sådant som barnen själva bakat. Hon hedras med blommor och en liten gåva.

  • Vila och frihet från allt hushållsarbete beredes henne, så långt möjligt är. Barnen hjälpa till i hemmet så mycket de kunna, sopa, laga mat och diska.

  • Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. Något vackert läses upp, och ettt hjärtats tack bringas Mor, som är hemmets sammanhållande kraft.

  • Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram.


Källa: Wikipedia, Nordiska museet.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Bästa övningen för en vältränad rumpa

"Alla mår bra av en stark rumpa", skriver Emelie Elmes.

Den har nog aldrig varit mer omtalad än den är nu. Många stävar idag efter en vältränad rumpa. Jag tänker så här. Oavsett om den är platt, stor, liten eller sladdrig så mår vi alla bra av en stark rumpa.

Trenden med en estetisk rumpa lägger vi åt sidan och fokuserar istället på vilket som är den bästa övningen för att bygga en stark och välfungerande kropp.

LÄS MER: TV: Effektiva och roliga övningar i trappan

Knäböj har länge setts som den bästa övning. Det böjs mycket på gymmen och knäböj ÄR en riktigt bra övning.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Det finns dock en som är strået vassare. Jag pratar om Hip Thrusters! En undersökning från 2015 som jämförde knäböj med hip thrusters visade en större aktivering i rumpa och lår i denna fantastiska övning.

Jag guidar dig till ett korrekt utförande. Se film!

Så gör du:

1. Ladda en skivstång med vikter. Tränar du hemma? Använd din fantasi. Ett barn eller en säck med jord fungerar utmärkt som alternativ.

2. Placera axlar och skuldror på bänk eller soffa.

3. Placera vikten på höften

4. Sätt fötterna höftbrett. Knäna ska vara över fötterna i toppläget. Se till att tårna pekar framåt.

5. Pressa upp höften explosivt mot taket med vikten på hälarna. 6. Spänn till i topplaget och håll emot på vägen ner.

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Annons

Fem användningsområden för en friggebod

En friggebod är mer än bara ett förvaringsutrymme. Här snackar vi femton kvadratmeter som kan anpassas för massor av olika användningsområden, där bara fantasin sätter gränserna.

Martin Sköld

Kl.09:04, 25 maj, 2018

Fem användningsområden för en friggebod
Foto: Mostphotos

En friggebod är en kompletterande byggnad som du får uppföra på din tomt utan att söka bygglov. Den får max vara 15 kvadratmeter stor och måste vara fristående, det vill säga att den inte får byggas ihop med någon annan byggnad. Det finns gott om färdiga byggsatser man kan köpa, och behöver du hjälp med finansieringen kan du gå in på Sambla.se för att hitta det fördelaktigaste lånet. Här är några förslag på användningsområden.

Förråd

Den kanske vanligaste anledningen till att man bygger en friggebod är att man behöver ett förråd. En plats utanför huset där man kan förvara allt från ved till maskiner och trädgårdsmöbler. Ett bra sätt att frigöra utrymme i husets källarförråd, helt enkelt.

Gäststuga

Att bygga en gäststuga står också högt upp på många svenskars önskelista. Friggeboden är perfekt för detta, då den kan funka som ett extra rum på tomten. Ett gästrum för tillfälliga besökare, eller kanske ett permanent rum för tonåringen som vill ta första steget mot ett eget boende.

Bastu

Drömmer du om en egen bastu? Inga problem, en bastu på tomten räknas också som en friggebod – så länge den håller sig inom de föreskrivna 15 kvadratmetrarna. Om du bor nära vattnet är det förstås extra lockande att kunna kombinera bastubad med ett svalkande dopp.

Växthus

Har du gröna fingrar? För många människor fungerar trädgårdsodling som både hobby och terapi, men visst önskar man att trädgårdssäsongen vore lite längre i Sverige? Med ett växthus är problemet löst, och man har dessutom möjlighet att odla växter som normalt har svårt att växa på våra nordliga breddgrader.

Ateljé

Om du jobbar som konstnär, eller bara drömmer om en ”second career” inom konstområdet, kan en friggebod fungera alldeles utmärkt som ateljé. Antingen hemma i trädgården, så att du får nära till jobbet, eller vid sommarstugan – där inspirationen kanske är som allra störst.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Effektiva och roliga övningar i trappan

Intensiv träningsmetod som höjer pulsen rejält.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:56, 19 maj, 2018

När du tränar i en trappa får vaderna, sätet och höftböjarna arbeta ordentligt och oavsett hur vältränad du är så kan du utmana dig.

Passa på att lägga in lite trappträning under nästa promenad eller joggingrunda. Börja med ett par minuter. Spurta upp och gå ner. Utmana, testa, variera och pressa dig lite mer när du får kläm på det.

LÄS MER: TV: Tre nyttiga glassrecept som du inte får missa i sommar

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Det finns oändligt många varianter att få upp pulsen på med en trappa som redskap. Se filmen för några av många roliga alternativ att ta dig upp på!

Vi hoppas på en varm sommar och många svettiga pass i solen. Träning och sol… det blir inte så mycket mer win-win än så!

Happy running!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Varningen: Virussjukdom sprids i semesterparadisen

Flera länder drabbade av mycket smittsam virussjukdom.

Martin Persson

Kl.15:54, 13 maj, 2018

Varningen: Virussjukdom sprids i semesterparadisen
Foto: Mostphotos

Sugen på en utlandsresa? Kanske till något semesterparadis i Italien, Grekland eller Frankrike? Då bör du tänka efter en extra gång. Sedan en tid tillbaka pågår det ett stort utbrott av mässling, en mycket smittsam virussjukdom, i Europa.

Bland annat har det rapporterats in fall av smittan i Italien, Grekland, Frankrike, England, Rumänien, Serbien och Ukraina, rapporterar Mitt i. Enligt USA:s hälsodepartement pågår även utbrott i Filippinerna, Indonesien och Kongo.

Smittskyddsläkaren Per Follin menar att man bör se över vilka risker som finns och vilket skydd man har om man ska resa utanför Norden. Det gäller även att vara uppmärksam på symptomen, som kan kan vara lite luriga.

– Det är ju inga utslag de första fyra dagarna, utan mest feber och hosta. Men man smittar, säger han till Mitt i.

Och det är inte bara barn som är i farozonen. Många vuxna svenskar saknar fullt skydd mot sjukdomen. Framför allt personer födda mellan 1960 och 1980 kan behöva komplettera sitt skydd om de fått en dos som barn.

Det stora utbrottet har lett till att Danmarks motsvarighet till folkhälsomyndigheten, Statens serum Institut, utfärdat en varning.

– Problemet är att vaccinationsbenägenheten i dessa områden inte är tillräckligt hög, så viruset fortsätter att spridas, säger Peter H. S. Andersen, avdelningsläkare vid Statens Serum Institut, till Ekstrabladet, enligt Nyheter24.

Fakta



Symtom

Vid mässling får du vanligtvis följande symtom:

  • Du får hög feber.

  • Du får torrhosta.Du får utslag på kroppen.

  • Dina ögon blir irriterade och ljuskänsliga.

  • Efter några dagar får du utslag. De är först ljusröda och blir sedan mörkare och flyter ihop. Utslagen brukar börja i ansiktet och sedan sprida sig till resten av kroppen.


Febern brukar försvinna inom fem till sex dagar efter att du har fått utslagen. Sedan tar det oftast ytterligare en vecka innan du är återställd. Det kan ta längre tid om du får en svårare infektion eller om du får någon följdsjukdom.

Källa: 1177.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng