Carolina Gynning hyllar Trelleborgsbutiken: ”Ren och skär kärlek”

Under torsdagskvällen besökte designern Carolina Gynning butiken Rumeriet. Det var stora lovord om Trelleborgsbutiken som kom från designern och TV-profilen. "Rumeriet och Therese är så kärleksfulla mot deras kunder. Hela deras energi och kundbemötande, det är vad Gynning Design vill stå för" säger Carolina Gynning.

Gabriel Almlöf

Gabriel Almlöf

Kl.21:00, 8 juni, 2017

Carolina Gynning hyllar Trelleborgsbutiken: ”Ren och skär kärlek”
P-O Larsson, Carolina Gynning och Therese Larsson. Foto: Gabriel Almlöf

Butiken Rumeriet i Trelleborg har gjort sig kända för att vara bäst i Sverige på att sälja designern Carolina Gynnings produkter. För att fira det faktumet besökte Gynning Rumeriet under torsdagskvällen, för en VIP-kväll.

– Det är såklart superstort för oss att just den här butiken är bäst. Det är lite kul med tanke på att jag härifrån. Man brukar ju säga att man inte kan bli kung i sin egen stad, men det går ju. På något sätt har jag lyckats bli ”Queen in my own city”. I Trelleborg kan man det, säger Carolina Gynning som är uppväxt på Söderslätt.

Varje påsk ställer hon ut konst i Ystad och nu är alltså trelleborgarna de mest köpsugna när det gäller hennes produkter. Men vad framgångsfaktorn i södra Skåne beror på är svårt att svara på.

– Jag kan inte svara på varför det går så bra just här. Det kanske är så att skåningarna är trogna mot sina egna. Ända sedan jag gick ur Big Brother-huset har jag väckt något i folks hjärtan. Så är det även med konsten. När jag började visa upp min konst så byggdes det upp successivt och nu går det väldigt bra.

img_1300

Är du förvånad över att en så liten stad som Trelleborg köper mest av dina produkter?
– Det är klart att man blir lite förvånad, men samtidigt blir jag så lycklig. Det visar att det inte måste vara megastora butiker för att det ska gå bra. Det kan också fungera med ren och skär kärlek.

Kärleken mellan Trelleborgsbutiken och Carolina Gynning är ömsesidig. I en tidigare intervju med 24Trelleborg har butiksägaren Therese Larsson talat om hur stolt hon blev när hon prisades som bästa återförsäljare. Men det är inget snack om att det  var en värdig vinnare enligt Gynning.

Läs mer: Trelleborgsbutiken väcker nationellt intresse: ”Vi vill krydda stan”

– Rumeriet och Therese är så kärleksfulla mot deras kunder. Hela deras energi och kundbemötande, det är vad Gynning Design vill stå för. Gynning Design handlar om att man inte sätter sig på någon pedestal utan man är en av folket. Det ska vara mycket färg och energi. Det är det jag vill visa, säger Carolina Gynning och fortsätter.

– Så som de visar upp mina grejer här, det är det få butiker som gör. Det är sällan man får det stora utrymmet för ens produkter, och det är klart att det betyder väldigt mycket för mig.

img_1294

I butiken har Gynning bland annat glas, tallrikar, handdukar, underlägg och till och med ett kylskåp i hennes färgglada mönster. Det är just färgexplosionen som har varit framgången tror hon, både på lokal och internationell nivå.

– Framgångsfaktorn är dels att ha färgstarka produkter. Hela Gynning Design handlar om att jobba emot det vita och gråa, våra produkter ska sticka ut i butikerna. Det är viktigt att våga göra något som ingen annan vågar. Jag tror Sverige och Skåne behöver lite mer färg, säger Carolina Gynning.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Trelleborg investerar 120 miljoner i Danmark

Trelleborg investerar i toppmodern produktion för tätningslösningar i Danmark.

Alexander Sandström Libb

Alexander Sandström Libb

Kl.20:32, 17 augusti, 2017

Trelleborg investerar 120 miljoner i Danmark
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN.

Trelleborg AB har genom affärsområdet Trelleborg Sealing Solutions beslutat att investera i en ny och toppmodern produktionsanläggning för tätningslösningar i Danmark.

Affärsområdet omlokaliserar därmed sin nuvarande tillverkningsanläggning i landet. Syftet med flytten är att utöka den befintliga kapaciteten och att förändra både framtida tillverkningsprinciper och tekniker för ytterligare lönsam försäljningstillväxt, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Investeringen är ett led i Trelleborgs strategi att stärka positionerna inom attraktiva marknadssegment.

– Den danska verksamheten är en av våra globalt sett mest betydelsefulla. Där finns engagerade medarbetare och en produkt- och materialportfölj som innehåller förstklassiga lösningar till de mest krävande tätningsbehoven inom industrier som fordon, flyg och förnybar energi. Den nya produktionsanläggningen kommer att vara högautomatiserad och drivas enligt lean production-principer. Den kommer att bidra till bättre affärer och avancerad teknisk support för våra kunder, säger Claus Barsøe, affärsområdeschef för Trelleborg Sealing Solutions.

Produktionen flyttas till en ny anläggning nära den nuvarande i Helsingör, Danmark. Trelleborg investerar totalt omkring 120 miljoner svenska kronor under perioden 2017-2020. Investeringen för innevarande år ligger inom den sedan tidigare kommunicerade investeringsramen för 2017.Produktionen i den nya anläggningen beräknas kunna starta i början av 2020.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Trelleborgsföretaget siktar globalt: ”Ska revolutionera plånboksmarknaden”

Från Trelleborg till världen – nystartade företaget Superiority Wallets har siktet högt ställt.

Alexander Sandström Libb

Alexander Sandström Libb

Kl.18:54, 8 augusti, 2017

Trelleborgsföretaget siktar globalt: ”Ska revolutionera plånboksmarknaden”
Jonathan Hansen, Superiority Wallets. Foto: Privat.

Jonathan Hansen, född och uppvuxen i Trelleborg, är grundare för det nystartade plånboksmärket Superiority Wallets som startade för bara två veckor sedan, efter en lång tids planering.

– Allt är bestämt och vi satsar på en gedigen marknadsföring. Det är kul att det går så bra och att vi redan kan ställa ut på mässan, säger Jonathan som just nu befinner sig på Copenhagen International Fashion Fair.

Här ställer Superiority ut sina kortplånböcker som Jonathan beskriver som revolutionerande med en slim design gjord i aluminium. Dels har de funktionen att skydda bankkort mot skimming och dels beskrivs plånböckerna som unika i sin design.

Det mest speciella är att vi har tagit efter mobilskalsbranschen och valt att helt revolutionera plånboksmarknaden med moderna tryck och klassiska färger som ständigt utvecklas, säger Jonathan och fortsätter:

– Vi vill vara med i modevärlden och jag har inte sett någon annan i världen som gör med plånböcker på samma sätt som man gör med mobilskal.

Plånböckerna tillverkas i utomstående fabriker och beställs hem till Trelleborg, där Superiority jobbar med design och produkttester. Just nu sköter de verksamheten i en lokal vid Ryttarevägen men flyttar snart upp till området vid McDonalds där både lager och lokal ska ligga.

Försäljningen sker via företagets webbshop men förhoppningen är att leta sig in även hos fysiska butiker.

– Målet just nu är att expandera så mycket som möjligt och att nå ut till återförsäljare, samtidigt som vi driver vår webbshop. Ett lite mer långsiktigt mål är att komma ur och presentera varumärket på internationell och till och med på global nivå, säger Jonathan.

I framtiden hoppas vi också att vi kan få in våra produkter hos lokala butiker i Trelleborg. Vi vill vara starka på hemmaplan och bygga ett starkt varumärke, fortsätter han.

Under mässan, som är en del av modeveckan i Köpenhamn, kommer Trelleborgsföretaget sikta på att visa upp produkten och knyta band med internationella aktörer.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Skojätten söker franchisetagare till Trelleborg

Skojätten Scorett har drivit butik i Trelleborg i ett antal år, först i Valen och sedan på Österbrogatan. Nu söker kedjan en ny franchisetagare som kan driva vidare affären.

Alexander Sandström Libb

Alexander Sandström Libb

Kl.19:46, 1 augusti, 2017

EXTRA: Skojätten söker franchisetagare till Trelleborg
Foto: Pixabay.

Skobutiken Scorett har legat på Österbrogatan i omkring två år och efter att förra franchisetagaren fått tvillingar och valt att avsluta avtalet med kedjan letar de ny efter en ny driven person.

Nu söker vi en franchisetagare som kan driva det själv under eget ansvar. Vi har ingen på banan än men jag tror vi löser det efter semestern, säger Scoretts VD Peter Blomquist.

Butiken i Trelleborg är förhållandevis framgångsrik utifrån sina omständigheter, menar VD:n.

– Den ligger inte i en av våra största städer men den ligger ute på gatan där man, till skillnad mot butiker som ligger i gallerior, kan styra öppettider och liknande helt själv, säger Peter Blomquist och fortsätter:

Trelleborg är en tillväxtkommun med en relativt ny tågstation. Staden ligger vid havet och ligger tillräckigt nära Malmö för att det ska vara intressant att bo där. Det finns många fördelar med Trelleborg.

Tills en lämplig person är anställd kommer butiken att drivas vidare av medarbetare från Malmö.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Många bidragsfuskar – så mycket kräver myndigheten tillbaka

Många lämnar felaktiga uppgifter i sina ansökningar om ersättningar och bidrag – så mycket kräver Försäkringskassan tillbaka inom de olika ersättningarna.

Mia Martelleur

Kl.14:32, 31 juli, 2017

Många bidragsfuskar – så mycket kräver myndigheten tillbaka
Foto: Johanna Lundberg/Bildbyrån

Förra året betalade Försäkringskassan ut 227 miljarder i olika ersättningar och bidrag. Men många fuskar när det gäller ersättningar och bidrag, och krävs sedan betala tillbaka de summor de felaktigt fått ut, skriver Dina pengar. Under 2017 har Försäkringskassan hittills krävt tillbaka 188 miljoner kronor, då de betalats ut på felaktiga grunder.

En typ av bidragsfusk gäller barnbidraget, där föräldrar ansöker om bidraget trots att de inte har bott i Sverige på flera år. Hittills i år har föräldrar som fuskat med barnbidraget krävts på 20 miljoner kronor av Försäkringskassan. När barnen börjar skolan brukar denna typ av bluff avslöjas.

Ett annat typ av bidragsfusk är falska skilsmässor för att komma över bidragspengar. Då handlar det om föräldrar som uppgett att de skilt sig för att kunna få bidrag, men egentligen bor de fortfarande ihop.

Förutom barnbidraget så har Försäkringskassan hittills i år krävt tillbaka 37 miljoner kronor för sjukersättning, 28 miljoner kronor för sjukpenning, 27,5 miljoner i föräldrapenning, 13 miljoner för assistansersättning, 12 miljoner för bostadsbidrag och 6 miljoner för bostadstillägg.

Johan Gellerstedt, chef för en av kontrollenheterna på Försäkringskassan i Stockholm, säger till Dina pengar att det finns många sätt de kan avslöja fuskare på. Ett sådant sätt är riktade kontroller där man granskar personer som man tror kan ha lurat systemet. Men det är mycket som ställer till myndigheternas granskningar och gör att vissa fuskare kan komma undan.

– Det är samma problematik som när det gäller all brottsbekämpning när flera myndigheter är inblandade, säger Johan Gellerstedt.

Det är de sekretessregler som just nu råder mellan olika myndigheter i landet som försvårar arbetet att faktiskt avslöja bidragsbrotten. Ett visst samarbete mellan myndigheterna finns redan – som till viss del hjälper. Men enligt Johan Gellerstedt önskar Försäkringskassan att vardagsarbetet ska kunna bli ännu smidigare mellan myndigheterna, när det gäller att få fram information och hitta de misstänkta brottslingarna.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng