TV-profilen ska inspirera Trelleborgs företag

Charlie Söderberg, känd från Lyxfällan och Plus kommer den tredje maj till Trelleborg för att inspirera företagen.

Gabriel Almlöf

Gabriel Almlöf

Kl.15:45, 17 april, 2017

TV-profilen ska inspirera Trelleborgs företag
Foto: Pressbild

TV-profilen Charlie Söderberg kommer i maj till Trelleborg för att inspirera stadens företag. Föreläsningen är en del av eventet Mitt företag, som en är turné med föreläsningar runt om i Sverige.

Målet med föreläsningen är att inspirera Trelleborgs företag att utvecklas med hjälp av tips och tricks.

– Jag kommer att ge företagarna konkreta verktyg som hjälper dem att bli rika på sitt företagande, berättar Charlie.

Charlie Söderberg är bland annat känd för sina många säsonger i Lyxfällan på TV3 och Plus på SVT1.

Eventet sker den 3 maj.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lisa gick från bodybuilder till framgångsrik inredare

Lisa Hovland vet hur det är att byta karriär. Hon lämnade satsningen på bodybuilding för att börja inreda på heltid. I dag driver hon det populära homestylingföretaget HomeByLisa i Trelleborg. "Det är super viktigt att vi mår bra i vårt hem" säger hon.

Gabriel Almlöf

Gabriel Almlöf

Kl.18:54, 22 augusti, 2017

Lisa gick från bodybuilder till framgångsrik inredare

Lisa Hovland var framgångsrik inom bodybuilding när hon sadlade om helt och bytte spår till heminredning. Något som på förhand må låta som ett stort steg. Men intresset har alltid funnits där och det visade sig snabbt att hon hade en talang.

Sedan november 2016 driver hon Trelleborgsföretaget HomeByLisa, ett företag som hjälper trelleborgare att snygga till sina bostäder med via så kallad homestaging och homestyling. En annan del är att hon stylar om bostäder inför försäljning. Ett allt viktigare inslag på bostadsmarknaden i Sverige i dag.

– Det är väldigt viktigt att bostäder ser bra ut på bilder för att det lockar många fler spekulanter till visningen. Jag har stylat en bostad nyligen och den såldes samma dag som den kom ut på internet, alltså innan första visningen! Jag kan också berätta att bostaden såldes för runt 100 000 kronor mer än begärt pris, säger Lisa Hovland.

Även om hon tidigare i karriären inriktat sig på det fysiska välmåendet har hon på senare tid utökat till det psykiska välmåendet. Det har lett henne till flera jobb inom hälsan. Dit räknar hon även jobbet som inredare, med tanke hemmets betydelse för välbefinnandet.

– Jag utbildade mig till massör, healer och samtalsterapeut i senare skede samt att jag har jobbat med äldre människor under många år. Det är viktigt att människor mår bra båda psykiskt och fysiskt och det är super viktigt att vi mår bra i vårt hem, säger Lisa Hovland och fortsätter.

– Hur vi har det i vårt hem har mycket att säga om hur vi mår också för att där laddar vi batterierna och vi skall kunna känna lugnet i vårt hem samt att känna oss säkra.

 ipiccy-collage-inredning2

Vad är det som kommer vara trendigt i höst?
– Inredningstrenderna för hösten 2017 kännetecknas av naturmaterial, ytor i metall, detaljer med vintageprägel och mycket mönster. Naturmaterial har hängt med ett tag, men är fortfarande helrätt i höst.

– Den regerande färgskalan för hösten går lite hand i hand med trenden med naturmaterial. Överlag är tonerna jordiga och avskalade och kännetecknas bland annat av grått, vitt, beige och brunt.

Hur är Trelleborg när gäller att shoppa heminredning?
– Tyvärr finns väldigt få ställen här i Trelleborg som säljer heminredning. Jag hade gärna velat ha fler heminredningsaffär här. För några år sedan fanns fler butiker som tyvärr har fått stänga sin verksamhet.

Inredning sammankopplas för många med stora summor pengar, men inredningsexperten menar att det är fullt möjligt att inreda snyggt och trendigt även för en liten peng.

– Jag har sett många fina hem utan att ha lagt stora pengar fram. Det gäller att handla smart och säkert när man går ut och handlar. Hitta något unikt på loppisar eller second hand och vara smart och handla på reor. En annan sak är att plocka fram något du tycker om som du en gång har lagt undan och ställa den fram igen. Det är super billigt!

 

Fakta



Höstens hetaste trender enligt Lisa Hovland:

  • Naturmaterial är fortfarande inne. Toner av grått, vitt, beige och brunt hör samman med inredning i höst.



  • Sammet är inne, allt från fåtöljer och stolar till tunga gardiner, sittpuffar, soffor och kuddfodral i rika nyanser som mörkblått, smaragdgrönt och vinrött, men även gammelrosa och grått.

  • Sängkläder, soffkuddar och kökshanddukar i skrynkligt linne, fina läder och stengodsdetaljer, samt möbler i trä – gärna mörkt och med åldrad prägel.

  • Metall och stål som en kontrast till mjuk sammet är det fint att bryta av med hårda material som stål och metall. Detaljer i mattsvart stål och trots att silver sägs vara årets metalltrend ser vi mycket guld och varma mässingsytor.

  • Mönster hjälper till att lyfta inredningen och i höst är alla färgglada mönster säkra kort. Geometriska former, ränder, bohemiska mönster och stora blommor, medan tropiska mönster, djur och djungeltema är också poppis. Möbler är unika och har gärna "vintage" look.


 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Priserna på bostadsrätter i Trelleborg fortsätter att öka

Det blir allt dyrare att köpa en bostad i Trelleborg enligt ny statistik.

Gabriel Almlöf

Gabriel Almlöf

Kl.15:11, 20 augusti, 2017

Priserna på bostadsrätter i Trelleborg fortsätter att öka
Foto: Pixabay

Priserna på bostadsrätter i Trelleborg fortsätter att öka. Det senaste halvåret har priserna stigit med hela 14 procentenheter, även villapriserna har ökat med 7 procent.

I dag kostar en bostadsrätt i Trelleborg i snitt 14 506 kronor per kvadratmeter. En genomsnittlig villa kostar 2 793 000 kronor, enligt statistik från Mäklarstatistik.

– Det större utbudet har bidragit till att den tidigare kraftiga prisökningen har dämpats under de senaste tre månaderna. Vi kan dock fortsättningsvis räkna med att bostadspriserna i Skåne kommer att stiga, om än i en något lugnare takt, eftersom hela Öresundsregionen är på stark framfart och fortsätter att växa, säger Kasper Isgren, fastighetsmäklare på Svensk Fastighetsförmedling i Malmö.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Trelleborg investerar 120 miljoner i Danmark

Trelleborg investerar i toppmodern produktion för tätningslösningar i Danmark.

Alexander Sandström Libb

Alexander Sandström Libb

Kl.20:32, 17 augusti, 2017

Trelleborg investerar 120 miljoner i Danmark
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN.

Trelleborg AB har genom affärsområdet Trelleborg Sealing Solutions beslutat att investera i en ny och toppmodern produktionsanläggning för tätningslösningar i Danmark.

Affärsområdet omlokaliserar därmed sin nuvarande tillverkningsanläggning i landet. Syftet med flytten är att utöka den befintliga kapaciteten och att förändra både framtida tillverkningsprinciper och tekniker för ytterligare lönsam försäljningstillväxt, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Investeringen är ett led i Trelleborgs strategi att stärka positionerna inom attraktiva marknadssegment.

– Den danska verksamheten är en av våra globalt sett mest betydelsefulla. Där finns engagerade medarbetare och en produkt- och materialportfölj som innehåller förstklassiga lösningar till de mest krävande tätningsbehoven inom industrier som fordon, flyg och förnybar energi. Den nya produktionsanläggningen kommer att vara högautomatiserad och drivas enligt lean production-principer. Den kommer att bidra till bättre affärer och avancerad teknisk support för våra kunder, säger Claus Barsøe, affärsområdeschef för Trelleborg Sealing Solutions.

Produktionen flyttas till en ny anläggning nära den nuvarande i Helsingör, Danmark. Trelleborg investerar totalt omkring 120 miljoner svenska kronor under perioden 2017-2020. Investeringen för innevarande år ligger inom den sedan tidigare kommunicerade investeringsramen för 2017.Produktionen i den nya anläggningen beräknas kunna starta i början av 2020.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Trelleborgsföretaget siktar globalt: ”Ska revolutionera plånboksmarknaden”

Från Trelleborg till världen – nystartade företaget Superiority Wallets har siktet högt ställt.

Alexander Sandström Libb

Alexander Sandström Libb

Kl.18:54, 8 augusti, 2017

Trelleborgsföretaget siktar globalt: ”Ska revolutionera plånboksmarknaden”
Jonathan Hansen, Superiority Wallets. Foto: Privat.

Jonathan Hansen, född och uppvuxen i Trelleborg, är grundare för det nystartade plånboksmärket Superiority Wallets som startade för bara två veckor sedan, efter en lång tids planering.

– Allt är bestämt och vi satsar på en gedigen marknadsföring. Det är kul att det går så bra och att vi redan kan ställa ut på mässan, säger Jonathan som just nu befinner sig på Copenhagen International Fashion Fair.

Här ställer Superiority ut sina kortplånböcker som Jonathan beskriver som revolutionerande med en slim design gjord i aluminium. Dels har de funktionen att skydda bankkort mot skimming och dels beskrivs plånböckerna som unika i sin design.

Det mest speciella är att vi har tagit efter mobilskalsbranschen och valt att helt revolutionera plånboksmarknaden med moderna tryck och klassiska färger som ständigt utvecklas, säger Jonathan och fortsätter:

– Vi vill vara med i modevärlden och jag har inte sett någon annan i världen som gör med plånböcker på samma sätt som man gör med mobilskal.

Plånböckerna tillverkas i utomstående fabriker och beställs hem till Trelleborg, där Superiority jobbar med design och produkttester. Just nu sköter de verksamheten i en lokal vid Ryttarevägen men flyttar snart upp till området vid McDonalds där både lager och lokal ska ligga.

Försäljningen sker via företagets webbshop men förhoppningen är att leta sig in även hos fysiska butiker.

– Målet just nu är att expandera så mycket som möjligt och att nå ut till återförsäljare, samtidigt som vi driver vår webbshop. Ett lite mer långsiktigt mål är att komma ur och presentera varumärket på internationell och till och med på global nivå, säger Jonathan.

I framtiden hoppas vi också att vi kan få in våra produkter hos lokala butiker i Trelleborg. Vi vill vara starka på hemmaplan och bygga ett starkt varumärke, fortsätter han.

Under mässan, som är en del av modeveckan i Köpenhamn, kommer Trelleborgsföretaget sikta på att visa upp produkten och knyta band med internationella aktörer.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng